Månadens fråga

FRÅGA: Hej, jag driver en leksaksbutik och har tröttnat på att dagligen hitta mängder av brutna förpackningar. Många gånger kan jag se på övervakningskameran hur en person öppnar eller bryter sönder förpackningen och stoppar på sig saker. När vi i butiken konfronterar den som har stulit så lämnar de ofta över det som dem stoppat på sig. Problemet för mig som handlare är att jag inte kan säljaprodukter där förpackningen är uppsliten och förstörd. Får jag sätta upp en skylt vid entrén där jag skriver att man får betala 500 kronor till butiken om man bryter en förpackning i butiken?
Nyhet 2022-09-14
Dela den här sidan

Hej. Tack för din fråga. Du sätter fingret på ett problem som många handlare dessvärre stöter på dagligen. 

Tyvärr är juridiken sådan, att en stöld i en butik inte räknas som fullbordad förrän ett antal förhållanden är uppfyllda. I de flesta fall räknas en stöld som fullbordad vid själva tagandet, det vill säga när du sätter dig i besittning av saken. Detta är huvudregeln. I butiker är frågan lite klurigare, eftersom du många gånger plockar på dig varor, till exempel i en kundvagn, för att vid ett senare tillfälle betala för dem. Därför räknas inte stölden som fullbordad i samma ögonblick som du tar varan från hyllan. För att stölden ska vara fullbordad i butik krävs i stället att du passerat sista betalningsmöjlighet, exempelvis passerar kassalinjen eller går ut genom dörrarna (beroende på butikens utformning).

Är det då någon skillnad om det sitter en skylt vid entrén om att betalningsskyldighet uppstår om du bryter en förpackning? Det enkla svaret är att det inte finns något som hindrar dig att sätta upp en skylt med sådant innehåll som frågeställaren föreslår. Det kan däremot rent juridiskt bli svårt att få rätt till sådan ersättning av en kund som bryter en vara, trots skylten. Vår bedömning är att man möjligen kan utkräva varans försäljningsvärde från en kund som förstör förpackningen, i enlighet med resonemanget ovan. Att däremot kräva ett fast belopp, oavsett varans värde, vid skadad eller bruten förpackning, är svårare att vinna framgång med mot en konsument, då ett eventuellt skadestånd ska stå i proportion till den skadade varans värde eller kostnaden för att reparera densamma.  

Att däremot tydligt signalera till kunder att alla brott, såsom stöld och skadegörelse, polisanmäls och att skadestånd kan komma att utkrävas, är en god idé och kan med fördel skrivas på en skylt vid entrén.