Luras att flytta företagets telefonnummer till ny leverantör

Just nu får Svensk Handel Säkerhetscenter in massvis med klagomål från företag som blivit lurade att portera företagets telefonnummer via sms-signering. De drabbade har blivit uppringda av säljare som i samtalet säger sig företräda Telia.
Nyhet 2021-01-19
Dela den här sidan

Ofta påstås det att man upptäckt att företaget har oanvända SIM-kort som de kan hjälpa till att ta bort och dessutom erbjuds ofta en kompensation för tiden dessa ej nyttjats.

En SMS-signering stressas fram i tron att man ska få sänkta telefonikostnader men i själva verket har man signerat en portering av företagets telefonnummer till annan operatör. Bindningstiden är 36 månader och vid uppsägning tillkommer en slutfaktura på 21 000 kronor.

Säkerhetscenter rekommenderar:

  • Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare utan ta dig tid och ställ frågor
  • Be att få alla papper hemskickade till dig så du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro
  • Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan t ex ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete
  • Om en säljare uppger att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon bör man rimligtvis tänka efter både en och två gånger
  • Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
  • I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på ”Checklistor” och därefter ”Bluffakturor”