Luras att flytta företagets telefonnummer till ny leverantör
Just nu får Svensk Handel Säkerhetscenter in massvis med klagomål från företag som blivit lurade att portera företagets telefonnummer via sms-signering. De drabbade har blivit uppringda av säljare som i samtalet säger sig företräda Telia.

Ofta påstås det att man upptäckt att företaget har oanvända SIM-kort som de kan hjälpa till att ta bort och dessutom erbjuds ofta en kompensation för tiden dessa ej nyttjats.
En SMS-signering stressas fram i tron att man ska få sänkta telefonikostnader men i själva verket har man signerat en portering av företagets telefonnummer till annan operatör. Bindningstiden är 36 månader och vid uppsägning tillkommer en slutfaktura på 21 000 kronor.
Säkerhetscenter rekommenderar:
- Stressa aldrig igenom ett samtal med en telefonförsäljare utan ta dig tid och ställ frågor
- Be att få alla papper hemskickade till dig så du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro
- Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan t ex ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete
- Om en säljare uppger att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon bör man rimligtvis tänka efter både en och två gånger
- Har du förbundit dig till ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
- I appen kan du läsa mer om hur du bestrider en faktura. Klicka på ”Checklistor” och därefter ”Bluffakturor”