Skydda ditt företag mot bedrägerier under Black Friday

Inför Black Friday och den intensiva shoppingperiod som följer är det viktigare än någonsin för handelsföretag att vara uppmärksamma på risken för bedrägerier.
Nyhet 2024-11-15
Dela den här sidan

Under högsäsongen, då tempot är högt och kundtrycket stort, kan det vara lätt att missa varningssignaler – något som oseriösa kunder är snabba att utnyttja för att lura till sig varor utan att betala. Svensk Handel uppmanar därför alla företagare att vara extra noggranna och vidta åtgärder för att minska risken för bedrägerier under Black Friday. Här är våra bästa råd för att skydda ditt företag under en av årets mest hektiska shoppinghelger.

Vi får rapporter om fall där företag skickat en stor mängd varor men i slutänden inte får betalt. Var alltid uppmärksam på vem du skickar dina varor till och använd MFA (multifaktorautentisering, såsom BankID).

Känner du dig osäker, se till att vara uppmärksam på beställarens e-postadress, verkliga adress och kontaktuppgifter. Det är få seriösa företag som använder Hotmail eller Gmail som e-postadress och om företaget saknar verklig adress (bor i en postbox) eller om styrelsen i företaget bor långt från företagsadressen, då kan det vara goda skäl att vara extra misstänksam.

Här kommer fler tips som du som företagare kan tänka på för att minska risken för att utsättas för kreditbedrägerier.

Var extra uppmärksam på följande beteenden och mönster:

  • Stora beställningar som rör produkter som är lätta att omsätta
  • Kunder som vill ha brådskande leverans oavsett kostnad
  • Många beställningar från samma kund under en relativt kort tidsperiod
  • Oproportionerligt många beställningar rörande samma typ av varor, från en och samma kund
  • Beställningar där transaktionsförsök tidigare avvisats
  • Beställningar som görs vid andra tillfällen än normen (till exempel på natten)
  • Beställningar där kunden begär att leverans ska ske till anmärkningsvärda adresser (till exempel på gatan utanför angiven adress, källarrum, lastkaj etc.)

 

Var extra uppmärksam på följande gällande företaget:

  • Om företaget saknar kontaktuppgifter. Ett mailformulär är sällan tillräckligt
  • Om företaget nyligen registrerats, bytt styrelse alternativt registrerat nytt domännamn
  • Om företagets styrelsemedlemmar tidigare varit inblandade i konkurser. Framför allt om de klivit ur styrelsen precis innan konkursen verkställdes  
  • Ovanlig kreditaktivitet på kunden (syns på en kreditupplysning). Här är det viktigt att inte förlita sig på gratistjänsterna, de kan ge viktiga ledtrådar men ersätter inte en riktig kreditupplysning
  • Dissonans mellan företags SNI-kod och faktiskt verksamhet. Exempelvis: ”SNI = Pizzeria Verksamhet = Bilhandel”.