Falska återköp med hjälp av kvitto som visas upp från mobiltelefonen

Just nu får Svensk Handel in anmälningar om falska återköp samt försök till falska återköp i Stockholmsområdet.
Nyhet 2022-09-20
Dela den här sidan

Gärningsperson går in i butiken och plockar på sig en eller flera varor. Därefter går man fram för att returnera varorna i kassan. Kassapersonalen har då bett att få se ett kvitto som gärningspersonen visar upp genom att hålla upp sin mobiltelefon med en bild på ett fotograferat kvitto. I vissa fall har gärningspersonen lyckats med återköpet och i andra fall har kassasystemet reagerat och visat på att ett återköp redan har ägt rum med berört kvitto. Återköpet har i dessa fall nekats. 

Rekommendationer

  • Informera er personal om bedragarens tillvägagångssätt.
  • En reklamation kan lämnas tillbaka med stöd av exempelvis ett kontoutdrag. När det gäller regler för öppet köp sätter butiken själv upp dessa i avtalet med kunden (vid köpet). Det går alltså utmärkt att kräva originalkvitto av kunden för att få lämna tillbaka en vara.
  • Fråga om kunden är medlem, köpet kan synas på medlemskontot.
  • Kontantåterköp bör alltid kvitteras av kund, säljare och ansvarig. Kontrollera att namn och telefonnummer är tydligt textat.
  • Gå igenom kamerabilderna för att se om personen hade med sig varorna in i butiken eller inte. Om möjligt, se om personen plockar på sig varorna i butiken
  • Om ni saknar bevis för att personen plockat på sig varorna i butik är det mycket svårt att göra mer. Se till att personalen vet hur långt de får gå så att inte viktiga kundrelationer äventyras (eller juridiska gränser överträds)
  • Kamerabilder kan alltid analyseras senare och polisanmälan upprättas när brottet har konstaterats.
  • Se över möjligheten att ha en kassa för byten och återköp utanför butiken. Skylta tydligt att byten och återköp endast sker vid denna kassa, ej i butiken.
  • Anmäl via appen och tipsa era butiksgrannar om ni drabbas!