Hoppa till innehåll

Även i år belönas succén Almedalsgarderoben med ett prestigefyllt pris. Svensk Handel och Swedish Fashion Council, skaparna av hållbarhetsinitiativet tog under dagen emot priset Hållbarast i Almedalen.

2959d51e21404d599be80ea242eaa5f9.jpg

Idag korades vinnaren av Hållbarast i Almedalen 2019. Vinnare blev Almedalsgarderoben, ett framgångsrikt samarbete mellan Svensk Handel och Swedish Fashion Council.

Almedalsgarderoben är ett hållbarhetsinitiativ där besökaren kan låna kläder för dagen, få hjälp med styling och prata hållbarhet. I år med extra fokus på materialval. Inom handeln är engagemanget för hållbarhet stort. Fyra av fem handlare bedriver idag ett aktivt hållbarhetsarbete. En viktig drivkraft är att arbetet visar sig vara lönsamt även på kort sikt och det ses numera som en framtidsfråga för handelns företag när allt fler konsumenter vill handla hållbart.

Hållbarast i Almedalen är ett årligt återkommande pris som delas ut till den aktör som på bäst sätt lyft hållbarhetsfrågan under Almedalsveckan. Bakom priset står Klimatklubben och pr-byrån Juno. Vinnaren av Hållbarast i Almedalen utses utifrån fyra kriterier – relevans, effekt, långsiktighet och kreativ höjd. 

Juryns motivering:

”Almedalsgarderoben belönas för sitt långsiktiga arbete med att visa upp delningsekonomin i praktiken. Almedalsgarderoben bidrar till att lyfta de beteendeförändringar som måste ske när det gäller konsumtion i allmänhet och av mode i synnerhet, och har lyckats göra hållbara val konkreta, lustfyllda, och attraktiva under Almedalsveckan.”

- Vi vill tacka alla besökare som har lånat i vår garderob och hjälpt till att lyfta frågan om nya affärsmodeller, säger Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel stil.

- Det är fjärde året som vi tillsammans med Svensk Handel arrangerar garderoben och i år har vi slagit nya utlåningsrekord varje dag. Att cirkulära affärsmodeller uppmärksamma är ett tecken på att hållbarhetsfrågan är hetare än någonsin, säger Erica Blomberg, marknadschef på Swedish Fashion Council

Almedalsgarderoben har sedan starten 2016 var nominerad till flera priser. 2016 var den finalist i "Hetast i Almedalen" och 2017 nominerad till samma pris. Under 2017 fick Almedalsgarderoben även ett hedersomnämnande i kategorin "Årets digitala kommunikatör i Almedalen". Förra året fortsatte succén och Almedalsgarderoben blev utsett till både "hetas inom delningsekonomin och valdes till "en av de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen".

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
johan-hetting_tillganglighet.png

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

NyhetFöljer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats 28 juni.
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.