Hoppa till innehåll

Den fysiska butiken kommer att spela en viktig roll även i framtiden. Framför allt kommer butiken vara en relationsskapande plats för företag och konsumenter att mötas på. Den fysiska butiken är också högt värderad av framtidens konsumenter, Generation Z, en grupp som kräver alltmer inflytande i handeln. Dessutom värderar gruppen också ett trevligt bemötande från butikspersonalen högst när det gäller butiksbesöket.

monki-dashl-rituals.png

Andra aspekter som visat sig vara viktiga är den inredning och atmosfär som butiken bjuder på. Dessa bör också spegla varumärket och få kunden att vilja spendera tid i butiken. Blickar man framåt kan det konstateras att den fysiska butiken i sig fortsatt kommer vara viktig, men ett än större fokus kommer att vara på upplevelsen. 

Inspireras av hur tre företag jobbar med sina butiker som upplevelser för att stärka relationerna till sina kunder.  

Rituals 

Rituals bjuder kunderna på personliga upplevelser i butiken och lägger stor vikt vid det personliga mötet i sina fysiska butiker. Besökarna får känna och dofta på produkterna, samtidigt som de erbjuds demonstrationer av hur produkterna bäst bör användas. Man har utbildat personalen i att ge personlig rådgivning och bjuder in till medlemsevent för att värna om kundrelationerna. Sammantaget ger detta kunderna fina mervärden när de besöker någon av Rituals butiker.  

Dashl 

Genom ett samarbete med Dashl, en skönhetsaktör för lash lift, ögonbryn och naglar, har H&M numera möjlighet att erbjuda kunderna mervärde i form av behandlingar från Dashls sortiment samtidigt som man utforskar H&Ms utbud. Detta samarbete är ett exempel på hur man kan ta butiksupplevelsen till nästa nivå samtidigt som man ökar flödet in till butikerna. 

MONKI 

MONKIs nya koncept- och flaggskeppsbutik på Drottninggatan erbjuder kunderna en hemmamiljö med gott om plats för att umgås med sina vänner. Inredningen är välkomnande, färgsprakande och modern, vilket gör det till ett perfekt ställe för en selfie med en vän. Butiken är helt enkelt mer än bara en butik, det är också en plats för att spendera tid med varandra och inspireras tillsammans. 

Sammanfattat kommer den fysiska butiken fortsätta att spela en viktig roll för handeln. Men för att behålla den redan befintliga kundbasen, samtidigt som man attraherar nya, krävs ett större fokus på helheten. Kunderna förväntar sig en god service, och en kundupplevelse utöver det vanliga.  

Se Jack Stratten från D-Congress 2023 när han pratar om den fysiska butikens roll i en digital framtid (på engelska). Starta filmen →

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSenaste nytt om Green Claims-direktivet  (GCD) (COM/2023/166).
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.