Framtidens hållbara e-handelsleveranser på D-Congress
Vilken betydelse har e-handeln för den gröna omställningen? Under ledning av Arne B Andersson från Svensk Handel och Josephine Darlington från ASTER genomförs en programpunkt med flera samtal på temat framtidens hållbara e-handelsleveranser på D-Congress i Göteborg den 6-7 mars. Vi har samtalat med Arne B Andersson om vad åhörarna kan förvänta sig av passet.
Arne, varför lyfter vi fram hållbara e-handelsleveranser under en hel timme på vår första dag på D-Congress?
- En av de absolut största fördelarna med att handla på nätet är bekvämligheten och enkelheten. Det inbegriper inte bara själva handlandet utan även hur vi får våra varor. Sverige ligger väldigt långt fram jämfört med andra länder med att ge konsumenten både tillgänglighet och valfrihet i sin leverans, men i takt med att medvetenheten om hur viktigt hållbarhetsfrågan är har även hållbare e-handelsleveranser tillkommit som ytterligare en dimension. Därför är e-handelsleveranser viktigt att diskutera ur ett strategiskt, taktiskt och operativt perspektiv.
I er session inleder ni med en fireside chat med Boozt CFO Sandra Gadd. Varför har ni valt det upplägget och vad förväntar du dig av det samtalet?
- Det är viktigt att den största e-handlaren i Sverige är ett gott föredöme och visar vägen för andra när det kommer till en grön omställning för handeln och Sandra som person är både inspirerande och engagerad i dessa frågor så jag är övertygad om att de som lyssnar till henne får många tips och råd på vägen.
E-handeln får mycket kritik för att inte vara hållbar, inte minst för alla returer och leveranser. Hur ser du på det?
- Jag tror inte vi ska ställa den ena kanalen mot den andra. Idag pratar vi inte så mycket om e-handel och fysisk handel utan handel generellt där ca 70 procent av konsumenterna börjar sin kundresa på nätet för att sedan välja hur och var man vill köpa sin vara. Därför har vi tillsammans med ett antal handlare, kommuner och fastighetsbolag startat ett projekt som ska undersöka och ta fram en vägvisare som ska ge förutsättningar för att olika kanaler ska vara hållbara. Det kommer vi bland annat diskutera på D-Congress med Adlibris VD Jonas Karlén, NetOnNets hållbarhetschef Kristina Wärmare och Svensk Handels näringspolitiska expert Åsa Coenraads.
Svensk Handel lanserade Branschöverenskommelsen fossilfria leveranser för något år sedan, och nyligen har Svanen lanserat sin märkning. Varför sätter ni fokus på det under sessionen?
- Svensk Handel har en mycket bra dialog med Svanen och jag tycker det är jättebra att Svanenmärkningen nu är på plats. Den branschöverenskommelse som vi på Svensk Handel drivit fram tillsammans med ASTER är ingen märkning men man kan se det som ett försteg till en Svanenmärkning. Jag är helt övertygad om att Branschöverenskommelsen om fossilfria leveranser starkt har bidragit till att göra det mer tydligt för konsumenten om hållbara leveransval. Det blir intressant att höra hur Apoteket, PostNord och Early Bird ser på detta och hur Svanen tänker om framtidens för deras märkning.
En av de största utmaningarna när de kommer till e-handeln och cirkulära affärsmodeller är hur man ska få till en både ekonomisk, ekologisk och social hållbar logistiklösning. Ni har ju med Erik Sandberg från Linköpings Universitet och Mårten Sondell från H&M för att diskutera dessa frågor i sessionen. Vad kan vi förvänta oss av dem?
- H&M satsar oerhört mycket på hållbarhet, inte minst cirkulära affärsmodeller som en viktig del. Man har haft en del samarbete med Erik Sandberg från Linköpings Universitet i dessa frågeställningar. En av de stora utmaningarna är komplexiteten att få det lönsamt, inte minst när det kommer till logistiken. Det blir väldigt spännande att tillsammans med Josephine från ASTER hör mer om hur man kan tänka kring detta.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!