Hoppa till innehåll

På D-Congress tog Martin Elwin, AI-chef på Klarna, med oss på deras resa till en AI-driven organisation.

klarna-bild-webben.jpg
AI-genererad bild/Klarna

Idag arbetar 75 procent av medarbetarna på Klarna med AI-modeller, inom exempelvis ekonomi, IT, kundtjänst och marknadsföring, vilket innebär att arbetet kan utföras snabbare och effektivare, till högre kvalitet med kunden i fokus. Effektiviteten har ökat, och som enskilt exempel förväntas lanseringen av Klarnas AI-assistent påverka resultatet positivt med 400 miljoner kronor.

AI-modellerna är som en digital kollega som man kan ha både glädje och nytta av. I den interna chatboten kan alla anställda snabbt och lätt hitta information.
Martin Elwin
AI-chef, Klarna

Klarna AI Assistant – supporten utan köer

Förutom produktsök och tips om privatekonomi kan kunden få svar på frågor som rör betalningar och köp. Väntetiden har minskat från tre minuter till sju sekunder och svaren är mer kvalitativa, vilket i sin tur har lett till att återkommande frågor reducerats med 25 procent. Hanteringstiden per bestridande har minskat med nio dagar, samtidigt som kvalitén och precisionen av data för att snabbare fatta rätt beslut har ökat med 20 procent.

AI kommer att påverka arbetsmarknaden

Klarna har på grund av AI-modellerna reducerat behovet av medarbetare i kundtjänst med 700 personer. Martin är tydlig med att det är något vi alla behöver vara medvetna om. Utvecklingen och framfarten av AI, kommer att påverka arbetsmarknaden, hur vi arbetar och även individer.  

AI kan göra alla organisationer effektivare. Tekniken utvecklas, nya modeller kommer varje dag. Man kan inte sitta och vänta på något som ska komma imorgon. Om man inte börjar idag, då är man inte redo att börja använda morgondagens verktyg.

Några enkla tips för att komma i gång med AI i ditt företag:

  • Identifiera behoven och börja med de lågt hängande frukterna.

  • Ha inställningen att det ska vara lätt att göra rätt. Uppmuntra medarbetarna att våga testa.

  • Uppfinn inte hjulet, kika på hur andra gör och ta efter det som passar ditt företag bäst.

  • Säkerställ att ni följer lagar och regler kring säkerhet, integritet och sätt upp policies för hur AI får användas hos er.

D-Congress ägde rum den 6–7 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Se Klarnas hela presentation här

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(1920-x-800-px).png

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit 1 okt
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.
presstraff-for-ukraina-1.jpg

Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina

NyhetSvensk Handel har lanserat ett initativ för att stärka handelsrelationerna med Ukraina och öka synligheten för ukrainska varor i Sverige.
1-oktober-(980-x-280-px)-(1920-x-1080-px)-(5).png

Handelns roll i en osäker värld – beredskap och trygghet

NyhetEn av tre programpunkter på årets Nordic Retail Summit 1 oktober handlar om beredskap och trygghet.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.