Hoppa till innehåll

Den 1 september 2022 trädde 7a § prisinformationslagen i kraft. Konsumentverket har i sitt tillsynsarbete uppmärksammat brister rörande prisinformation vid prissänkningar och genomför under oktober och november en så kallad "sweep".

konsumentkoplagen-900.jpg

En sweep innebär att flera näringsidkares prisinformation vid prissänkningar kommer att granskas för att se om bestämmelsen efterlevs. Granskningen kommer bland annat att omfatta nedanstående punkter:

  • Om företagen anger det lägsta pris som företaget tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen det s. k. tidigare lägsta pris.

  • Placeringen av tidigare lägsta pris.

  • Vilket pris som prissänkningen grundas på.

  • Om företagen använder sig av en eller flera referenspriser.

Konsumentverket har beslutat om ett ställningstagande som bland annat berör ovanstående punkter och det finns publicerat på Konsumentverkets webbplats.

Konsumentverkets ställningstaganden har till huvudsyfte att underlätta för myndighetens tjänstemän att göra enhetliga bedömningar i samband med tillsyns- och marknadskontrollärenden. Ställningstagandena syftar även till att underlätta för näringsidkare att förutse hur Konsumentverket kommer att tillämpa regler på områden där Konsumentverket har ett tillsynsansvar.

Konsumentverket vill informera branscher och företag om den kommande granskningen samt ge näringsidkare en möjlighet att ändra sin prisinformation så att den uppfyller lagens krav innan sweepen avslutas. Konsumentverket kommer, om det anses vara befogat, att öppna tillsynsärenden mot de näringsidkare som inte följer prisinformationsbestämmelsen i 7a § prisinformationslagen.

Svensk Handel rekommenderar dig som medlemsföretag att redan nu förbereda dig och stämma av om er prisinformation följer kraven i 7a § prisinformationslagen.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.