Hoppa till innehåll

Den nya generationen streckkoder ska vara globalt implementerade 2027 för att möta vår tids ökade krav på produktinformation från myndigheter, handelsparter och konsumenter.

2d_koder.png

Sedan 50 år tillbaka är vi vana vid EAN-koder - streckkoder med vertikala streck innehållandes en rad siffror på varor och dess förpackningar. För handlare har streckkoderna sedan start fungerat som databärare av unika nummer för att identifiera produkter, men de räcker inte riktigt längre till för att möta vår moderna tids ökade krav på produktinformation från myndigheter, handelsparter och konsumenter.

För att möta kraven, löser många företag idag utmaningen genom att placera flera maskinläsbara streckkoder på sina förpackningar – en EAN som identifierar produkten som sedan skannas i utgångskassan, och en 2D-kod, till exempel en QR-kod för att ge mer produktinformation. Det adderas också mer information på förpackningen än tidigare.

2D-koder kan lösa informationsutmaningarna eftersom de kan rymma mer information och samtidigt fungera för skanning i utgångskassan. 2D-koder tar också mindre plats på förpackningar, samtidigt som mobiltelefoner kan läsa koden på ett enkelt sätt. 

2d_streckkoder.png
2D-koder har redan börjat implementerats inom handeln.

2D-koder som QR och Data Matrix har kapacitet att innehålla stora mängder information som till exempel datum och serienummer, vilket gör att du som varumärkesägare kan frigöra förpackningsutrymme, öka försäljning och driva hållbarhetsagenda samtidigt som du kan utnyttja fördelarna med utökad produktdata. För handlare bidrar 2D-koderna till en effektivare lagerhantering, spårbarhet, snabbare återkallelser och minskat matsvinn genom automatisk hantering av bäst-före-datum.

I takt med att det dessutom ställs allt högre krav från EU på att spårbarhetsinformation och hållbarhetsdata görs tillgängligt för konsumenter, kommer 2D-koder fungera som ett perfekt hjälpmedel för att enkelt kunna tillgodose konsumenterna detta på ett smidigt sätt.

Omställning till 2D-koder

Just nu pågår ett globalt program som innebär att 2D-koder introduceras inom handeln i hela världen. Ett antal branschledande företag har tillsammans med GS1 enats om att 2D-koder ska vara globalt implementerade och kunna avläsas i butikers utgångskassor senast 2027. Värt att notera är att de traditionella linjära streckkoderna inte helt kommer försvinna och att kodtyperna kommer fortsätta samexistera.

2D-koderna används redan idag av många företag, men i takt med att allt fler upptäcker nyttan med dem väntas omställningen gå fort. På leverantörssidan har man signalerat att man är redo att ställa om till 2D-koder, vilket kommer ställa krav på att handlare och återförsäljare har rutiner och digital infrastruktur på plats.

Håll utkik efter vår nästa artikel i serien om 2D-koder. Där kommer du få mer information om hur koderna fungerar i praktiken samt tips på hur du kommer igång med dem. 

Anmäl dig gärna till vårt 2D-webbinarium som vi anordnar tillsammans med GS1 Sweden den 12 oktober.

Du kan också läsa mer om 2D-koder på GS1 Swedens hemsida här.

GS1 är en icke vinstdrivande organisation som utvecklar globala standarder i syfte att säkerställa ett gemensamt digital affärsspråk i hela världen. GS1 har verksamhet i 116 länder, två miljoner användarföretag och 10 miljarder streckkoder som skannas varje dag.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.