Hoppa till innehåll

Överenskommelse nådd kring EU:s Ecodesign for Sustainable Products Regulation

Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) syftar till att främja hållbara och cirkulära produkter. Förhandlare från EU-ländernas råd och Europaparlamentet har nu enats om en provisorisk överenskommelse kring ESPR.

eu-lagar.png

Lagstiftningen är ännu inte antagen och visst tekniskt arbete kvarstår, men i frågor som kretsar kring vilka prioriterade produktgrupper som först ska träffas av lagstiftningen samt förbudet om att förstöra osålda konsumentprodukter har kläder, klädtillbehör och skor pekas ut som prioriterade.

ESPR kommer att utgöra ett ramverk som ska kompletteras av så kallade delegerade akter. De delegerade akterna riktar in sig på specifika produktgrupper, exempelvis möbler, textil och elektronik. Lagstiftningen kommer att börja gälla fullt ut först när dessa delegerade akter finns på plats.  

Prioriterade produktgrupper 

Förhandlarna har nu kommit överens kring vilka produktgrupper som ska vara först ut att träffas av lagförslaget. De prioriterade produktgrupperna inkluderar järn, stål, aluminium, textilier (särskilt kläder och skor), möbler, däck, rengöringsmedel, färger, smörjmedel och kemikalier. 

Detta börjar gälla innan delegerade akter är på plats  

Regleringen av och förbud mot destruktion av osålda konsumentprodukter börjar gälla direkt när ESPR är antagen, oavsett om det finns en specifik delegerad akt på plats eller inte. Det kommer också att finnas en rapporteringsskyldighet där ekonomiska aktörer som kasserar produkter ska ange skäl och rapportera in mängder.  

Förhandlarna enades också om att införa ett direktförbud gällande förstöring av osålda kläder, klädtillbehör och skor som kommer börja tillämpas två år efter lagens ikraftträdande. För små och medelstora företag gäller övergångsperioden sex år. I framtiden kan kommissionen lägga till ytterligare kategorier till listan över osålda produkter som ska omfattas av ett destruktionsförbud.  

Mer om ESPR

Svensk Handel har sedan flera år tillbaka följt och arbetat aktivt med ESPR. Lagförslaget syftar till att främja hållbara och cirkulära produkter, och kommer att ha stor påverkan på handelsföretag. Detta då det kommer att reglera produktlagstiftning med utökat krav på hållbarhet vad gäller bland annat design, material och reservdelar. En central del i implementeringen av lagstiftningen är också det digitala produktpasset, som ska innehålla en stor del av den information till konsumenter om produkter som det ställs krav på utifrån ESPR.  

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
johan-hetting_tillganglighet.png

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

NyhetFöljer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats 28 juni.
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.