Kalmar med omnejd har de senaste åren vuxit fram som en av Sveriges hetaste regioner för e-handel, med ett flertal stora och framgångsrika företag. I förra veckan - under Black Week - gjorde Svensk Handels vd, Sofia Larsen, och innovationschef Per Ljungberg, ett nedslag och träffade framgångsrika e-handlare.
Studiebesök hos Royal Design och Nordic Nest
Royal Design med 100 man på lagret
Royal Design i Nybro säljer inredning och designprodukter till kunder i 14 olika länder, med 60 % av omsättningen utanför Sverige. Vd Nanna Hedlund och kundserviceansvarige Arvid Eriksson bjöd in till det 20 000 kvadratmeter stora lagret, som till stor del är automatiserat.
Totalt har Royal Design cirka 130 anställda i företaget, varav ungefär 40 arbetar på lagret. Under Black Week blir dock personalstyrkan större, då cirka 100 personer hanterar lagret. Under Black Week har företaget, likt många andra e-handelsföretag, en av sina absolut mest intensiva perioder. Omsättningen i november är ungefär dubbelt så hög som under en vanlig månad. Under rundvandringen gavs också möjlighet att diskutera handelns utmaningar, lokala förutsättningar och andra aktuella frågor.
Black Week inte enbart positivt för Nordic Nest
Därefter bar det iväg mot Kalmar och Nordic Nest, där vd Bank Bergström tog emot. Bank Bergström berättade om företagets förhållande till Black Week, som är den enskilt största handelsveckan under hela året. Uppemot 12–15 % av årsomsättningen uppnås under Black Week. Företaget har örat mot marken i realtid och kan följa orderingången minut för minut. Förra året gjordes cirka en miljon prisjusteringar bara på Black Friday, för att allt skulle vara rätt.
Men allt är inte enbart positivt. Black Week innebär också en stor anspänning för organisationen, och Bank Bergström berättade att man egentligen helst skulle vilja sprida ut all försäljning jämnare under året, men eftersom verkligheten ser ut som den gör, så är man beroende av att satsa stort på kampanjen.
34 000 kvadratmeter lager
Nordic Nests 34 000 kvadratmeter stora lager är till hög grad automatiserat. Med många mindre produkter i lager är även en hel del manuellt arbete nödvändigt för att allt ska fungera. Ungefär 70 % av Nordic Nests försäljning går utomlands. Nordic Nest har cirka 650 anställda, varav cirka 75 personer på kundtjänst. Under dessa hektiska novemberdagar går flera tusen paket ut varje dag, vilket ställer höga krav på såväl medarbetare som system.
Högaktuellt panelsamtal
Besöket inleddes med ett högaktuellt panelsamtal om Black Week, e-handeln i Sverige och Kalmar län som stark e-handelsregion och e-handelns framtid. Hela samtalet filmades och kan ses här:
Presskontakt
Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!