Hoppa till innehåll

Inför EU-valet: Tre frågor till Alice Teodorescu Måwe (KD)

Svensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln? Här svarar Alice Teodorescu Måwe från Kristdemokraterna på frågor kopplat till EU och handeln.

alice-teodorescu-mawe.png

Hur ska företagen kunna leva upp till de högt ställda hållbarhetsmålen?

Som en generell inriktning ska vi stället för att gång på gång överimplementera direktiv, lägga oss på miniminivå i vår svenska följdlagstiftning. Den gröna omställningens målsättningar råder det relativt bred enighet om, men vägen dit skiljer sig åt. För oss kristdemokrater måste den går hand i hand med innovation, tillväxt och ekonomisk trygghet för människor och företag. Vi måste i EU hela tiden sätta företags konkurrenskraft i beaktande gentemot de EU-pålagor som inte minst inom hållbarhetsområden läggs på näringslivet.

Hur ska företagen ges förutsättningar att följa den digitala omställningen?

Europa måste bli världsledande på digitaliseringsområdet. Som all ny teknik behöver exempelvis AI ramar, därför är det bra med en ny reglering som kommer på plats, men det får inte hindra utveckling och forskning av tekniken. Nästa steg är att förutsättningar ges så att fler utvecklingsprojekt och investeringar inom digitaliseringsområdet förläggs till Europa. Vi ligger globalt efter vad gäller exempelvis molntjänster och tillgången på halvledare. Slutligen måste vi också säkra den kompetens som behövs för att den digitala omställningen ska bli en europeiska framgångssaga.  

Hur kan politiken stärka regelförenklingsarbetet på en europeisk nivå?

Vi vill verkligen efterleva vår svenska ambition om en regel in – två regler ut. EU:s tendens att detaljreglera gör bördan tung för näringslivet. Vi måste börja jobba med hårda signaler gentemot rådet och kommissionen där varje nytt regeringsbeslut måste kunna visa hur regelbördan minskar: totalt i administrativ börda och kostnader för företag. Det finns dessutom en rad regelverk som ska underlätta för handeln, men där harmoniseringen ytterligare kan fördjupas. Exempelvis finns olika regler för plastanvändning och för säljperioder och marknadsföringskampanjer, i olika länder. 

Två snabba frågor

På vilket sätt vill du driva frågor som gynnar handeln?
Vårda EU:s kärnvärden – säkra frihandeln. Om EU försöker göra allt så kommer man till slut inte göra någonting bra. Om man lastar på en pinne till, och en pinne till, och en pinne till så kommer man till slut att tappa allt och den som ska bära slår bakut.

Vad ser du är viktigt för svenska företag för att de ska kunna växa och bidra till Sveriges konkurrenskraft?För det första: Stärk det europeiska energisystemet. För det andra: Säkra kompetensförsörjningen. För det tredje: Tryggheten måste öka.

johan-hetting-webb.png

Johan Hetting

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.