Hoppa till innehåll

Black Friday – en populär handelshögtid som påverkas av oroliga tider

Black Friday fortsätter att väcka svenska konsumenters intresse. Totalt uppger 52 procent av svenskarna att de planerar att handla i samband med dagen. Svensk Handel bedömer att försäljningen under Black Friday och Black Week uppgår till cirka 8 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med föregående år.

Undersökningen visar alltså att intresset för Black Friday fortsatt är stort, men att det ändå är svalare jämfört med förra året vilket kan tillskrivas de utmaningar handeln i stort möter just nu.

- Många handlare hade säkerligen hoppats på en stark Black Friday och Black Week, efter mer än två år av pandemi. Men vi befinner oss åter i ett tufft ekonomiskt läge och svenskarna håller hårdare i plånboken. Svart på vitt i rapporten ser vi att varannan konsument handlar mindre på grund av de stigande kostnaderna, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Black Friday har kommit att bli ett startskott för den annalkande julhandeln. Ungefär var tredje svensk köper julklappar i samband med Black Friday, vilket visar på att en del av julhandeln nu tidigarelagts.

Mode, hemelektronik och skönhetsprodukter i fokus under Black Friday

Svenskarna kommer främst att försöka göra fynd inom kläder- och skor, hemelektronik och skönhets- och hälsoprodukter under kommande Black Friday. Rapporten visar även att kvinnor och mäns köpvanor skiljer sig något åt. Kvinnorna lägger mer fokus på kläder, skönhetsprodukter och heminredning, medan männens fortsatta favorit är hemelektronik.

- Vi ser att konsumentmönstren håller i sig från tidigare år. Att köpen av hemelektronik minskar avsevärt beror sannolikt dels på en tuffare hushållsekonomi, dels på att elpriserna är så pass höga. Vi avstår helt enkelt från att köpa varor som drar för mycket el, säger Martin Kits.

Fler avstår från att handla av ekonomiska skäl

Likt föregående år är det vanligaste skälet till att inte handla något under Black Friday, Black Week eller Cyber Monday att man helt enkelt redan har allt man behöver. Men var tredje respondent anger att ekonomiska skäl som orsak till att avstå köp. Det är en betydande ökning jämfört med 2021 och en fingervisning om att några av handelns viktigaste försäljningshögtider påverkas av rådande konjunkturläge.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
myrorna-taby-centrum.jpg

Utredning om enklare momsregler för begagnade varor

PressmeddelandeSvensk Handel välkomnar att en utredning om enklare momsregler för begagnat tillsätts. Men saknar en översyn av momssatser.
ehi8.png

Stark öppning på året för e-handeln

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator visar en ökning med 19 procent jämfört med januari 2023.
ehi-helar-2023.png

E-handelns omsättning minskade under 2023

PressmeddelandeE-handelsindikatorn skattar att e-handelns omsättning under 2023 minskade med 8 procent jämfört med 2022.
interior-kladbutik.jpg

Vikande klädförsäljning i januari samtidigt som skohandeln ökade

PressmeddelandeStilindex för januari visar att klädhandeln hade en tuff inledning av 2024, medan skohandeln fortsätter att rapportera om ökad försäljning.
alla-hjartans-dag.png

Rekordmånga firar Alla hjärtans dag i år jämfört med de senaste åren

PressmeddelandeFem av tio svenskar planerar att uppmärksamma kärlekens dag. En markant uppgång jämfört med 2023.
kamerabevakning-i-butik.jpg

Nästan varannan handlare utsattes för brott under 2023

PressmeddelandeBrotten mot handeln och dess personal ökade under 2023. Skåne, Örebro och Stockholms län var särskilt utsatta.
mq_second-hand.jpg

Ny indikator: Begagnathandeln omsatte drygt 1 miljard i december

PressmeddelandeSecond hand är en naturlig del av handelsbranschen. Därför presenterar Svensk Handel en ny rapport – Pre Loved-indikatorn.
handelsbarometern-januari-2024.png

Handelns framtidsförväntningar stiger

PressmeddelandeHandelsbarometern januari. Den svenska handeln inleder 2024 aningen mer hoppfullt.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.