Hoppa till innehåll

Black Friday – en populär handelshögtid som påverkas av oroliga tider

Black Friday fortsätter att väcka svenska konsumenters intresse. Totalt uppger 52 procent av svenskarna att de planerar att handla i samband med dagen. Svensk Handel bedömer att försäljningen under Black Friday och Black Week uppgår till cirka 8 miljarder kronor, vilket är en minskning jämfört med föregående år.

Undersökningen visar alltså att intresset för Black Friday fortsatt är stort, men att det ändå är svalare jämfört med förra året vilket kan tillskrivas de utmaningar handeln i stort möter just nu.

- Många handlare hade säkerligen hoppats på en stark Black Friday och Black Week, efter mer än två år av pandemi. Men vi befinner oss åter i ett tufft ekonomiskt läge och svenskarna håller hårdare i plånboken. Svart på vitt i rapporten ser vi att varannan konsument handlar mindre på grund av de stigande kostnaderna, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.

Black Friday har kommit att bli ett startskott för den annalkande julhandeln. Ungefär var tredje svensk köper julklappar i samband med Black Friday, vilket visar på att en del av julhandeln nu tidigarelagts.

Mode, hemelektronik och skönhetsprodukter i fokus under Black Friday

Svenskarna kommer främst att försöka göra fynd inom kläder- och skor, hemelektronik och skönhets- och hälsoprodukter under kommande Black Friday. Rapporten visar även att kvinnor och mäns köpvanor skiljer sig något åt. Kvinnorna lägger mer fokus på kläder, skönhetsprodukter och heminredning, medan männens fortsatta favorit är hemelektronik.

- Vi ser att konsumentmönstren håller i sig från tidigare år. Att köpen av hemelektronik minskar avsevärt beror sannolikt dels på en tuffare hushållsekonomi, dels på att elpriserna är så pass höga. Vi avstår helt enkelt från att köpa varor som drar för mycket el, säger Martin Kits.

Fler avstår från att handla av ekonomiska skäl

Likt föregående år är det vanligaste skälet till att inte handla något under Black Friday, Black Week eller Cyber Monday att man helt enkelt redan har allt man behöver. Men var tredje respondent anger att ekonomiska skäl som orsak till att avstå köp. Det är en betydande ökning jämfört med 2021 och en fingervisning om att några av handelns viktigaste försäljningshögtider påverkas av rådande konjunkturläge.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
kund-med-sportskor.jpg

Handlarnas framtidsförväntningar stiger inte – trots fallande inflation

PressmeddelandeButiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver.
ursula-von-der-leyen-1400x788-01-1721306462.jpg

Ursula von der Leyen omvald till EU-kommissionens ordförande

PressmeddelandeDen 18 juli omvalde Europaparlamentet Ursula von der Leyen för en andra mandatperiod som ordförande för Europeiska kommissionen.
butiksentre-kladaffar.jpg

Dyster månad för väderberoende försäljning

PressmeddelandeDe goda majsiffrorna höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt försiktiga med sina inköp.
sh-logotyp-brun.jpg

Regeringen måste markera mot Temu och Shein

PressmeddelandeSvensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
sjalvscannning.png

Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet

PressmeddelandeHandelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för.
matkorg.png

Stigande optimism inom stora delar av handeln

PressmeddelandeFramtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader.
sergelgatan-sommar.png

Handlare ser ljust på sommarens försäljning

PressmeddelandeÖver 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år.
ehi-3.png

Kraftig ökning av e-handeln i maj

PressmeddelandeE-handelsindikatorn för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. En ökning med 29 procent jämfört med 2023.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.