Hoppa till innehåll

Näringslivsorganisationer med närmare 18 000 medlemsföretag och över 180 000 anställda verksamma i Stockholm har tagit fram en gemensam konsekvensanalys rörande ett införande av miljözon klass 3. Konsekvensanalysen har överlämnats till berörda politiker och tjänstemän som ett underlag i beslutsprocessen.

microsoftteams-image-2.png

Näringslivet ställer sig positivt till en omställning som leder till en mer hållbar stad men ser utmaningar som vi berörda aktörer, tillsammans med Stockholm Stad, behöver lösa innan beslutet genomförs. En gemensam konsekvensanalys har därför tagits fram med syfte att identifiera och förmedla information till politiker och tjänstemän om:

• Miljözonens konsekvenser för näringslivet 
• Vilka behov som uppstår vid införandet av en miljözon, och som behöver adresseras innan ett faktiskt införande. 
• Vilka förslag som kan leda till samma mål som Stockholm Stad ämnar uppnå med en miljözon, men med färre följdverkningar

Konsekvensanalysen belyser bland annat:

- Att det krävs en omställningsperiod med en rimlig tidplan
- Att det råder brist på fordon som uppfyller kraven
- Att nödvändig infrastruktur saknas
- Att city riskerar att förlora i attraktionskraft
- Att det finns risk för snedvriden konkurrens och förlorade arbetstillfällen
- Att det även finns andra potentiella insatser som kan leda till bättre luftkvalitet

Bakom konsekvensanalysen står; Fastighetsägarna Stockholm, Företagarna, Svensk Handel, Transportföretagen, Sveriges Bussföretag och Visita.

För mer information eller frågor kontakta gärna

Fastighetsägarna Stockholm, Katrin Behdjou Arshi, 0704-97 17 95, katrin.behdjou.arshi@fastighetsagarna.se

Företagarna, Thomas Byström, 070-647 17 60, thomas.bystrom@foretagarna.se

Svensk Handel, Elisabet Elmsäter Vegsö, 0706-71 86 33, elisabet.elmsater-vegso@svenskhandel.se

Transportföretagen, Anders Josephsson, 070-299 77 67, anders.josephsson@transportforetagen.se

Sveriges Bussföretag, Anna Grönlund, 08 762 71 74, anna.gronlund@transportforetagen.se

Visita, Marcus Morfeldt, 08-762 74 19, marcus.morfeldt@visita.se

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
shoppande-familj-utomhus.jpg

Handelns framtidsförväntningar lyfte inte i november

PressmeddelandeInget ljus i tunneln för handelns företag i november. Fortsatt ser butiker, e-handel och partihandel pessimistiskt på kommande tre månader.
ehi3.png

Svaga siffror för e-handeln i oktober

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för oktober månad skattar e-handelns omsättning till 10,8 miljarder kronor.
rea-sale-2.png

Prognos om Black Week

PressmeddelandeBlack Week är en av handelns viktigaste försäljningsperioder. Fyra av tio planerar att göra inköp under veckan.
microsoftteams-image-2.png

Gemensam konsekvensanalys rörande miljözon i Stockholm stad

PressmeddelandeNäringslivsorganisationer i Stockholm har tagit fram en gemensam konsekvensanalys rörande ett införande av miljözon klass 3.
kunder-kladbutik-ii.jpg

Höstens intåg gav delar av modehandeln ett lyft

PressmeddelandeSvensk Handels Stilindex för oktober visar på ett lyft för såväl kläd- som skohandeln i löpande siffror.
interior-varuhus-moderna-rulltrappor-1.jpg

Framtidsförväntningarna stiger när handeln gör sig redo för högtider

PressmeddelandeSvensk Handels Handelsbarometern för oktober visar att branschens framtidsförväntningar stiger något inför Black Week och julhandel.
nya-styrelseledamoter-i-svensk-handel-stil.png

Svensk Handel Stil tillsätter nya styrelseledamöter

PressmeddelandeBranschföreningen Svensk Handel Stil förstärker sin styrelse med tre nya ledamöter.
ehi-1.png

Utvecklingen i september den svagaste på över ett år

PressmeddelandeSvensk Handels E-handelsindikator för september månad skattar e-handelns omsättning till 10,2 miljarder kronor.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.