Implementering av miljözon klass 3 i Stockholms innerstad sker utan att nödvändig infrastruktur finns på plats och utan tillräcklig tid för omställning. Det är inte ens klarlagt att beslutet får någon märkbart positiv effekt på luftkvalitén.
Detta är ett flagrant exempel på plakatpolitik som knappast kommer att hjälpa klimatomställningen, säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, igenom i Stockholm Stads kommunfullmäktige.
Detta innebär att enbart rena elfordon, gasfordon med utsläppsklass Euro 6 och bränslecellsfordon tillåts i området Hamngatan – Sveavägen – Kungsgatan – Birger Jarlsgatan. Laddhybrider kommer inte att tillåtas, om det inte rör sig om tunga lastbilar eller bussar med utsläppsklass Euro 6.
Svensk Handel har tillsammans med ett flertal branschorganisationer, som sammantaget representerar nära 18 000 medlemsföretag och över 180 000 anställda verksamma i Stockholm, under det senaste året arbetat med att tydliggöra konsekvenserna av miljözonsplanerna för politikerna i Stadshuset.
Vi står fullt ut bakom ambitionen att förbättra luftkvalitén samt att minska koldioxidutsläppen – såväl i staden som i resten av landet. Men implementeringen av miljözonen i Stockholm sker utan rimlig tid för förberedelser och omställning och utan att nödvändig infrastruktur finns på plats.
Trafikborgarråd Lars Strömgren har vid ett flertal tillfällen hävdat att detta beslut har föregåtts av en omfattande dialog med näringslivet. Tyvärr upplever vi att det har varit mer av envägs-information, snarare än konstruktiva diskussioner.
Responsen på de inspel vi och våra medlemmar fört fram har varit obefintlig, och det har uttalats att "det inte är politikens ansvar att lösa näringslivets problem". Detta alltså sagt om ett problem som till 100 procent skapas av politiken.
Vår samlade uppmaning är tydlig;
Se till att nödvändig infrastruktur är på plats både i centrala Stockholm och kringliggande kommuner, så att privatbilister och de fordon som behövs för varutransporter och bussar (när sådana finns att tillgå för turisttrafiken) fortsättningsvis kan bidra till den levande staden.
Avvakta med en utredning och ett eventuellt beslut om en utökad zon till dess att den nu planerade zonen har utvärderats ordentligt, och att man faktiskt noterar den luftkvalitetsförbättring som utlovats.
Näringslivet spelar en högst central roll och vill vara med att bidra till omställningen. Vi hoppas att majoriteten i Stockholms Stadshus inser detta och framgent är öppna för verklig dialog. Politik och näringsliv måste agera tillsammans.
Presskontakt
Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.