Hoppa till innehåll

De företag som drog på sig flest klagomål under november var ConnectD, Sales Solution Sweden AB och FF SVEA MARKNADSFÖRINGSBYRÅ. Här kan du läsa mer om företagen och hur du kan hantera detta om du är drabbad.

flest-klagomal-900.jpg

ConnectD

(It Partner i Väst AB)

ConnectD tar kontakt via telefon och vilseleder de drabbade att teckna oskäligt dyra mobilabonnemang genom att hävda att de ringer från ens befintliga operatör. Abonnemang som ofta inkluderar diverse extrakort och onödiga telefonväxlar. Förutom att fakturorna är oskäligt dyra upplever många av de som drabbats att de stressats till att skriva under, att det som avtalats över telefon inte stämmer med vad som senare framgår av avtalet samt att bindningstiden på 60 månader är betydligt längre än vad som avtalats.

Sales Solution Sweden AB

(Sales Solution Sweden AB)

Sales Solution Sweden AB ringer upp företagare och påstår sig representera deras befintliga elleverantör. Företagaren får intrycket att de erbjuds en kostnadsfri tjänst för miljöcertifiering eller klimatkompensation. Under samtalet ombeds företagaren att klicka på en länk som skickas till mobiltelefonen och sägs vara en del av processen. I verkligheten innebär klicket att ett avtal signeras, utan att detta framgår. Några dagar senare får företagaren en faktura, tillsammans med ett certifikat för trädplantering, trots att varken kostnader eller tjänstens natur nämnts under samtalet.

FF SVEA MARKNADSFÖRINGSBYRÅ

(Svea Group AB)

FF SVEA MARKNADSFÖRINGSBYRÅ ringer upp angående Google-tjänster och får det att låta som att man är deras nuvarande kund. Efter samtalet så skickar de en faktura, trots att man inte har beställt tjänsten. Man har aldrig varit deras kund. Det har inte funnits något avtal sedan tidigare.

nina-jelver-2024.jpg

Nina Jelver

Säkerhetschef

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
manadens-fraga-scanner-(2).png

Månadens fråga – När är stölden fullbordad?

SäkerhetsnyttVi drabbas ganska mycket av folk som fuskar vid självscanningen. När räknas det som stöld egentligen? Måste personen ha lämnat butiken?
digitala-brott.png

Skydda din verksamhet i sommar – våra bästa säkerhetstips!

SäkerhetsnyttMed några enkla förebyggande åtgärder kan du minska risken att drabbas och känna dig trygg hela sommaren.
varningslistan-med-triangel.png

Flest klagomål på Varningslistan under maj 2025

SäkerhetsnyttDe företag som drog på sig flest klagomål under april var ConnectD, Din Kommunfakta och STATSSON.
varningslistan-1715092539.png

Ett nytt företag på Varningslistan i maj

SäkerhetsnyttUnder mars publicerades hela tio nya företag på Varningslistan. Nedan följer mer information om företagen.
jordglob.png

Omvärldsbevakning juni 2025

SäkerhetsnyttSäkerhetsläget förändras snabbt – och handeln är en viktig kugge i Sveriges beredskap. Här är det senaste från omvärlden.
kladtjuvar.png

Ligor stjäl stora partier kläder i Region Syd

SäkerhetsnyttJust nu ser Svensk Handel att stora partier kläder stjäls i Region Syd.
kronofogden-brev-900.jpg

Vad händer när en bluffaktura skickas vidare till inkasso eller kronofogden

SäkerhetsnyttMånga som blivit utsatta för en bluffaktura är oroliga för vad som ska hända. Här reder vi ut vad som händer om kravet skickas vidare.
nina-kaffe.png

Media fångar kaffestölderna

SäkerhetsnyttDen senaste tiden har Svensk Handels medarbetare medverkat i fler intervjuer än vi kunnat räkna om just de fräcka kaffestölderna.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.