Företag luras i flera steg när de vilseleds att teckna dyra telefonabonnemang
Just nu får Svensk Handels Säkerhetscenter in ett stort antal klagomål från företag som har blivit lurade att flytta företagets telefonabonnemang via sms-signering. Dessutom luras de inte bara en gång utan bedragarna tycks jobba ihop för att tillsammans och i flera steg förmå kunderna att begära ut skyhöga slutfakturor för att ta sig ur abonnemangen.
Tillvägagångssättet hos bedragarna har i många fall varit detsamma. De drabbade företagen har blivit uppringda av säljare som i samtalet ger sken av att ringa från företagets befintliga operatör. Säljaren utlovar billigare abonnemang och skickar snabbt över en länk via sms som företaget uppmanas att klicka på. Via länken slussas företaget under stress vidare till en signering som enligt säljaren endast innebär att man ska få mer information om själva avtalet. Alternativt att företagaren via signeringen tror sig tacka ja till ett mobilabonnemang utan bindningstid. I själva verket betraktar dock säljaren signeringen som ett godkännande av ett nytt avtal. När avtalet sedan kommer har säljaren lagt på 3–4 växeltjänster samt en vidarekopplingstjänst som vardera har en bindningstid på fem år.
En kort tid därefter blir företaget uppringt igen. Denna gång av en säljare från en annan mobiloperatör. Denne förstärker bilden av att företaget blivit lurat och erbjuder sig att hjälpa till. Säljaren uppmanar företaget att begära ut en slutfaktura från den första operatören med löfte om att denna faktura kommer att betalas av företag nummer två som sedan tar över abonnemanget. Något som inte nämns är dock att slutfakturan med tanke på bindningstiden kommer landa på hundratusentals kronor samt att kunden kommer bli återbetalningsskyldig för detta genom ett enormt påslag på sin månadsfaktura.
Säkerhetscenter rekommenderar:
Låt dig inte stressas igenom ett samtal med en telefonförsäljare. Ta dig tid och ställ frågor. Om det inte accepteras av säljaren, avsluta samtalet.
Be att få erbjudandet och villkoren hemskickade i pappersform så att du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro.
Signera ingenting utan att först kontrollera vad det är du signerar.
Vid digitala signeringar är det viktigt att läsa vad det står i det finstilta innan du väljer att gå vidare med din signering.
Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.
Var särskilt vaksam om en säljare försöker pressa fram ett godkännande genom att uppge att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon.
Har du tecknat ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
Om avtalet ingåtts muntligt – begär att få ljudfilen skickad till dig.
Om avtalet ingåtts genom digital signering – begär att få ta del av avtalet som det såg ut vid signeringen.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!
Vi behandlar dina personuppgifter för att hantera ditt ärende. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter och dina rättigheter i vår personuppgiftspolicy. Genom att börja chatta bekräftar du att du tagit del av denna information.