Sluta handla på Temu och Shein - det är mycket värre än du tror

Vi är inne i slutspurten av julhandeln. En stor del av konsumtionen görs från globala onlinemarknadsplatser som Temu och Shein, som ofta debatteras utifrån risker som farliga produkter och oseriösa säljare. Men den snabbt växande lågprisimporten påverkar Sverige och EU mer än så. Vi håller på att förändra våra marknader, våra samhällen – och i förlängningen vår välfärdsmodell – utan att riktigt förstå konsekvenserna, skriver Johanna Hållén och Sofia Larsen.
Debatt I går
Dela den här sidan

Debattartikel, Göteborgs-Posten 22/12-2025

Mest akut är den snedvridna konkurrensen. Europeiska företag måste följa regler om säkerhet, miljö, skatter, konsumenträtt och producentansvar. Samtidigt kan aktörer utanför EU sälja direkt till svenska konsumenter utan motsvarande krav. Resultatet: de som tar ansvar förlorar mark till dem som inte gör det.

Samtidigt förändras den lokala handeln snabbt. 29 procent av butikerna i små och medelstora städer har försvunnit på bara sex år (2018–2024). När den fysiska handeln slås ut drabbas de konsumenterna med minst marginaler: äldre, låginkomsttagare, barnfamiljer och landsbygdsbor. Det handlar inte bara om affärer – det handlar om social infrastruktur.

Bakom de extremt låga priserna finns ofta produktionsled med bristande arbetsvillkor samtidigt som de miljömässiga effekterna accelererar. Kort produktlivslängd, låg reparerbarhet och svagt producentansvar leder till enorma mängder avfall och slöseri med resurser. Till detta kommer utsläpp från tillverkning och leveranser.

Minskande skatteintäkter

Även konsumentskyddet riskerar att försvagas. Det skapar risker som många konsumenter inte känner till. När försäljning i växande grad sker utanför de system som finansierar vår välfärd minskar skatteintäkterna, jobben försvinner och innovationskraften försvagas. Vi riskerar att gradvis underminera fundamentet för den europeiska samhällsmodellen.

I en tid av krig, geopolitisk osäkerhet och ökad marknadskoncentration behöver Europa stärka sin motståndskraft – inte bara militärt utan också ekonomiskt. De globala marknadsplatserna har blivit en strukturell fråga för både konkurrenskraft, säkerhet och social hållbarhet.

Alla som säljer till europeiska konsumenter måste omfattas av samma regler och samma ansvar. Det innebär modernt producentansvar, effektiv importkontroll, tillsyn som fungerar på digitala plattformar och kraftfulla krav på säkerhet, arbetsvillkor och miljö.

citattecken
I en tid av krig, geopolitisk osäkerhet och ökad marknadskoncentration behöver Europa stärka sin motståndskraft – inte bara militärt utan också ekonomiskt.

Global handel är inte problemet. Problemet är att regelverket inte följer med marknadsutvecklingen. Regeringen måste ta på sig ledartröjan för att möta de utmaningarna. Den tull om tre euro som ska införas på mindre paket är ett steg i rätt riktning, men det räcker inte.

Vi föreslår därför att regeringen tar initiativ till en kommission bestående av relevanta aktörer från såväl det privata som det offentliga för att gemensamt diskutera utmaningar i nuvarande lagstiftning och förslag till nya lösningar.

Johanna Hållén, generalsekreterare, Sveriges Konsumenter
Sofia Larsen, vd, Svensk Handel