
Lågkonjunkturen har slagit hårt mot detaljhandeln, där försäljningen minskat och konkurserna ökat. Efter en tydlig nedgång 2023 började situationen ljusna något under 2024, när inflationen föll och lönerna steg. Trots det ligger köpkraften fortfarande på en låg nivå jämfört med tiden före lågkonjunkturen.
Skönhets- och hälsoprodukter fortsätter gå mot strömmen i handeln
Medan många delbranscher kämpar i det ekonomiska läget, visar försäljningen av smink och hälsoprodukter fortsatt tillväxt – ett tecken på att konsumenter gärna unnar sig det lilla extra även i tuffare tider.
Smink- och hälsoprodukter har, till skillnad från övriga delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln, uppvisat positiva tillväxttal i stort sett samtliga månader sedan nedgången under pandemin, och således varit lågkonjunkturens vinnare. Även under 2024 var skönhets- och hälsoprodukter den solklara vinnaren; mätt i fasta priser steg försäljningen med 17 procent.
Den så kallade läppstiftseffekten, teorin att konsumenter trots ekonomiskt tuffa tider fortsätter unna sig mindre kostsam lyx, exempelvis smink, höll således i sig även under 2024. Under inledningen av 2025 har försäljningsutvecklingen varit fortsatt positiv, om än något dämpad jämfört med de starka jämförelsetalen från 2024. Under perioden januari till och med juni 2025 har en försäljningsutveckling om 0,4 procent kunnat utläsas, jämfört med motsvarande period året innan.
Webbinarium 20 november: Så kommer handelns delbranscher se ut år 2035
Hur har lågkonjunkturen slagit mot handelns olika delbranscher? Hur kommer digitalisering och nya köpmönster påverka handelns utveckling de kommande 10 åren? Svensk Handel bjuder på några viktiga insikter från årets branschrapport Läget i Handeln 2025.
Handeln är en bransch i snabb förändring. Ekonomiskt tuffa tider har påverkat många företag och branscher i handeln. De flesta har förlorat på lågkonjunkturen men det finns delbranscher som faktiskt gått mot strömmen och ökat.
På det här webbinariet får du ta del av hur handeln går just nu och lyssna på framtidsspaningar om hur handelns olika delbranscher kommer att utvecklas fram till år 2035. Dessutom delar Svensk Handels innovationschef Per Ljungberg med sig av de viktigaste trenderna som driver handelns utveckling just nu.
Anmäl dig till ett webbinarium där du får koll på både fakta och trender som hjälper dig att göra bättre affärer.
Medverkande:
- Maria Schoultz, senior analytiker Svensk Handel
- Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel
- Micke Valier Furtenbach, moderator Svensk Handel
Dag och tid: Torsdag 20 november, kl 09.00-09.45.
Anmäl dig här
Allt om Läget i handeln
Den här analysen är ett utdrag ur Svensk Handels stora rapport Läget i handeln 2025. I rapporten hittar du fler insikter om hur handeln utvecklas – från köpkraft och konjunktur till e-handel, lönsamhet och framtidstrender.
Ladda ner hela rapporten här och få en samlad bild av Läget i handeln, med prognoser, analyser, intervjuer och tabeller.
Läget i handeln 2025