”Svårt att veta hur många stölder som sker i självbetjäningen”

Hur kan man fortsätta utveckla självbetjäning i sin butik och samtidigt hantera den ökade risken för stölder? På Coop Garnisonen i Linköping är kundkontakten och närvaro av personal viktiga parametrar för att komma åt svinnet.
Nyhet 2024-10-16
Dela den här sidan

Självbetjäning har blivit allt mer populärt i handeln, men det kommer inte utan utmaningar. På Coop Garnisonen i Linköping sker nästan hälften av försäljningen via olika former av självutcheckning. Men hur påverkar det stölderna? Butikschefen Michael Engback berättar om arbetet med att minska svinnet, de vanligaste stöldmetoderna och hur personalen försöker skapa trygghet genom närvaro och kundkontakt.

De ökade problemen med stölder i självscanning och självutcheckning är ett huvudtema under årets Säkerhetsvecka, en vecka då Svensk Handel lägger särskilt stort fokus på handelns brottsutsatthet och vikten av att anmäla alla brott.

Coop Garnisonen har erbjudit självbetjäning till sina kunder under lång tid. Shopexpress och snabbkassor har funnits i snart 15 år i butiken, och Scan & Pay som är den digitala lösningen där kunden gör allt i sin egen mobil, infördes för tre år sedan.

Andel av försäljningen som sker via självbetjäning är mellan 40-45 procent, fördelat mellan Shopexpress, snabbkassor och Scan & Pay. 

Hur många stölder som sker i just självutcheckningen har Michael svårt att svara på. Personalen arbetar för att alltid se, hälsa på och bekräfta alla kunder och på det sättet försöka minska stölderna.

- Det är svårt att svara på hur stor del av stölderna som görs genom självutcheckning. Vanligaste stölden i snabbkassorna skulle jag säga är att man väljer att inte betala för en eller två kassar.  Annars är det nog att man väljer att inte skanna alla varor när man självskannar.

Vad tänker du om framtiden för självbetjäning?
- För oss har självbetjäningen kommit för att stanna och jag ser fram emot den kommande utvecklingen av den här delen av kassalinjen. Kunderna uppskattar det då det ger en snabbare och mer flexibel köpupplevelse. De flesta av våra kunder är ärliga och skulle det missbrukas gör vi som alltid och polisanmäler alla stölder.