
Trots hundratals klagomål och varningar från både drabbade företag och Svensk Handel, fortsätter bolaget sin verksamhet – och de är långt ifrån ensamma.
- Vi ser gång på gång hur småföretagare fastnar i avtal de aldrig velat ingå. Det är fullständigt oacceptabelt! säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Var på din vakt – bestrid om du känner dig vilseledd!
Mönstret är tydligt och går igen hos flera aktörer. Du blir uppringd av en säljare som påstår sig ringa från din nuvarande operatör – eller att samtalet sker i "samarbete" med din operatör. De lovar ett billigare abonnemang än det du har.
Men det som i många fall händer är istället att du – ofta under stress – signerar ett mycket dyrt avtal. När avtalet väl landar i din inkorg kan säljaren dessutom ha lagt på ett flertal extra växeltjänster och vidarekopplingstjänster – ofta med en bindningstid på hela fem år. Det kan till och med visa sig att du signerat två separata avtal istället för ett, där avtal nummer två involverar ytterligare en avtalspart, som kan vara ett finansbolag.
Många företagare får en chock när de inser att de sitter fast i långa avtal som de aldrig velat ingå. När de försöker häva avtalet möts de av kalla handen och hot om rättsliga åtgärder. I flera fall har företag erbjudits att "köpa sig loss" för hundratusentals kronor.
Här vill vi vara tydliga: Känner du dig vilseledd ska du bestrida avtalet!
Fler oseriösa aktörer på marknaden – en växande trend
Vi har sett företag tvingas i konkurs på grund av dessa skamlösa avtal. ConnectD är en av de värsta aktörerna, men de är långt ifrån ensamma. Den här typen av bluffverksamhet är ett växande problem, och vi måste hjälpas åt så att inte fler blir drabbade, säger Nina Jelver.
Svensk Handel ser att ConnectD är en av de mest ihärdiga bluffaktörerna, men det finns fler som använder sig av exakt samma metoder. De ringer företagare, påstår sig vara en befintlig leverantör, stressar fram en signering och binder sedan kunden vid oskäliga avtal.
Om en säljare ringer och stressar dig att signera något – lägg på. De seriösa operatörerna arbetar inte så.
Så skyddar du dig – följ dessa steg
-
Låt dig inte stressas igenom ett samtal med en telefonförsäljare. Ta dig tid och ställ frågor. Om det inte accepteras av säljaren, avsluta samtalet.
-
Signera aldrig något via sms-länk direkt i ett samtal. Ta alltid tid att läsa igenom avtalet noggrant.
-
Kolla alltid Svensk Handels varningslista innan du ingår ett avtal. Om företaget är listat – undvik det helt.
-
Om du blivit lurad – bestrid fakturan direkt och skicka kopia på bestridandet till Svensk Handel: varningslistan@svenskhandel.se