CDLP: Retail var aldrig planen, nu planeras fem nya butiker
När Andreas Palm och Christian Larson startade CDLP 2016 var målet tydligt: Att revolutionera ett segment inom herrmode som glömts bort; underkläder. Visionen var att skapa produkter med syfte och ansvar, utvecklade med innovativa metoder i Sverige och tillverkade av hållbara material i Europa.
- Det var stora loggor, billigt material, fula mönster. Vi ville göra något bättre, mer ned- tonat, bättre material och mer hållbart, säger Andreas Palm.
Det började online, men idag har märket ett globalt fotfäste med flaggskeppsbutik i Stockholm och expansion till London och New York i sikte. Retail var ett avsteg från den ursprungliga strategin. När CDLP först tog klivet från online till fysisk butik var det inte utan tvekan.
- Det pratades mycket om retaildöden, att folk helt enkelt slutat gå till butiker som inte erbjuder något mer än produkter på hyllor. Det ville vi undvika. Vi använde popups för att testa vad som funkade. Men att öppna en permanent butik är alltid ett commitment. Du vet aldrig hur det ska gå.
Ska kännas som en vän som tar emot dig
Till skillnad från många lyxvarumärken vill CDLP sänka tröskeln och skapa en välkomnande upplevelse.
- Modebranschen kan vara exkluderande, du får köpa, men du får inte vara med. Vi ville vara motsatsen, säger Andreas.
I butiken handlar det inte bara om produkter, utan även om känslan:
- Vi tränar teamet noggrant i hur vi ser på service. Det ska kännas som att en vän tar emot dig, inte som om du blir bedömd när du kliver in. Lyx som kan upplevas innan köp.
Trots CDLP:s digitala rötter visar det sig att den fysiska butiken är en stark affär.
- Det är lönsamt, faktiskt mer lönsamt än online. Skillnaden är trafiken, online betalar du för varje klick, medan butiken har sitt naturliga flöde, säger Andreas Palm.
Förutom bättre marginaler erbjuder butiken något som nätet inte kan: En fysisk upplevelse.
- Folk vill känna på materialet, testa rätt storlek, uppleva produkten. Speciellt efter som vi ligger i en högre prisklass, det är först när man nuddar plagget som det klickar.
Trappar upp sin USA-satsning med fysiska butiker
Stora varuhus spelar en viktig roll i CDLP:s resa, särskilt hemma i Sverige.
- NK var helt avgörande för att vi skulle slå igenom här. De var otroligt stöttande från start, säger Andreas Palm.
Andreas tror att fysiska butiker kan vara nyckeln framåt för att expandera internationellt;
- Vi kommer öppna minst fem butiker på fem år. Fysisk retail är tillbaka, det är det gamla receptet för att bygga starka varumärken. Och i USA finns så mycket mer pengar att hämta än i Sverige. Det går knappt att jämföra.





