Sweef: Showroomet som stärker kundens beslut
Sweef grundades 2011 med idén att sälja möbler online utan dyra mellanhänder. Varje möbel tillverkas på beställning efter kundens specifika önskemål, vilket gör att det inte behövs några stora lager. Företagets fokus har alltid legat på e-handeln, men showroom har ändå funnits med i planen sedan start. Sandra Samuelsson, chief marketing officer, utvecklar:
– Ehandel har alltid varit kärnan i affärsmodellen, men eftersom vi säljer stora möbler online handlar mycket om att bygga förtroende och därför har vi som strategi att ha ett showroom per marknad.
Showroom som strategi för tryggare köp och färre returer
Redan i företagets tidiga dagar fanns ett showroom i Nacka, som flyttades till Drottninggatan i centrala Stockholm 2018. När verksamheten expanderade till Tyskland, följde konceptet med. I showroomet kan kunder få råd i beslut kring färg och tygval. Eftersom returer av stora möbler är kostsamma, är det också ett strategiskt beslut.
– Vi har personal på plats som hjälper till eftersom det kan vara mycket att ta in med över 250 tyg och färgval. Målet är att kunden ska känna sig helt trygg innan sitt köp. Det är dessutom väldigt dyrt att hantera returer på stora möbler, säger Sandra.
Showroomet ett verktyg för produktutveckling
Showroomet används även som en test plattform för produktutveckling.
– Showroomet används också för att testa hur nya möbler och tyger tas emot av kunderna. Det är förstås väldigt värdefullt med kundkontakten och den feedback man får. Målet är att kurera sortimentet noggrant och sälja produkter som både är fina och bekväma, inte bara att maximera försäljningen, säger Sandra.
Funktion och tillgänglighet i fokus när Sweef väljer läge
Showroom öppnas inte i varje stad eller på marknader där de redan finns, men när Sweef väl beslutat sig för en etablering, blir nästa steg att välja rätt läge och då är funktionaliteten viktig:
– Vi söker inte A-lägen mitt i city, men showroomet behöver ändå ligga tillräckligt centralt för att vara lätt att hitta. Viktigast är att lokalen fungerar praktiskt. Det måste ligga i gatuplan, ha tillräckligt stora dörrar för att ta in möbler, och vara stort nog att visa upp ett representativt urval av vårt sortiment, säger Sandra.





