Hoppa till innehåll

Påsken är handelns näst viktigaste högtid, och det är främst mat och konfektyr som säljs i stora mängder. Svensk Handels undersökning visar att varje påskfirare spenderar cirka 1 500 kronor under påsken.

paskagg.png

Till skillnad från julen som präglar i stort sett hela december är påsken koncentrerad till en långhelg, och mycket kretsar kring måltider samt de sötsaker vi passar på att unna oss. Påsken har dessutom ökat något i betydelse för dagligvaruhandeln. 85 procent av dagligvaruhandlarna planerar för påskkampanj, och inom sällanköpshandeln är det 60 procent.

De som planerar att fira påsk förväntas i snitt i år spendera cirka 1 500 kronor på påskrelaterade varor inklusive mat. Detta innebär en total skattad omsättning om cirka 8,7 miljarder kronor. Motsvarande summa för enbart påskgodis uppgår till i genomsnitt cirka 200 kronor per person.

Främst är det till dagligvaruhandeln som mycket av den ökade konsumtionen går, men även allt fler sällanköpshandlare passar på att ha påskkampanjer. Att många är lediga några extra dagar just efter att de har fått lön kan gynna handeln.

- Påsken är tveklöst väldigt viktig för handeln i Sverige. Främst för dagligvaruhandeln, men vi ser också hur mer nischade sällanköpsaktörer inom exempelvis konfektyr får ett rejält uppsving under dessa dagar. Att vi dessutom nu ser att fler dagligvaruhandlare planerar att ta in extrapersonal jämfört med ifjol är särskilt glädjande, och kanske ett tecken på att den pessimistiska trenden i handeln är på väg att vända, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.