Sommarhandeln 2023

Midsommar är fortsatt en viktig högtid för handeln och särskilt viktig är den för dagligvaruhandeln, där drygt 7 av 10 handlare uppger att midsommar är en viktig period för försäljningen. Traditionens makt är stark och Svensk Handel prognosticerar att merförsäljningen inom dagligvaruhandeln under midsommarveckan förväntas uppgå till drygt 1,2 miljarder kronor.
Men det tuffa ekonomiska läget som slår hårt mot handeln tar ingen semester, vilket handlarna vittnar om. Trenden är tydlig i alla delar av handeln, men särskilt utsatt är sällanköpshandeln, där 44 procent tror på en minskad sommarförsäljning jämfört med föregående år.
Färre sommarjobb inom handeln
Många människor runt om i landet får sitt första jobb genom ett sommarjobb i handeln. Även i år är branschen en attraktiv arbetsgivare och Svensk Handel uppskattar att drygt 14 000 extra arbetstillfällen tillkommer under sommarmånaderna. Det är dock 2 000 färre än föregående år, vilket kan tillskrivas handelns ansträngda läge, men också politiska beslut.
Sill och glass står högst upp på inköpslistan inför midsommar
Här är produkterna med störst försäljningsökning i kronor under midsommarveckan, jämfört med en genomsnittlig vecka.
- Konserverad fisk & skaldjur: + 79 miljoner kronor
- Glass: + 63 miljoner kronor
- Konsumentpackat kött: + 58 miljoner kronor
- Färsk fisk & skaldjur: + 53 miljoner kronor
- Gräddprodukter: + 40 miljoner kronor
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
Sommarhandeln 2023