Bluffbolagen som drabbar flest företag

De företag som drog på sig flest klagomål under december 2022 var Förenade företagen, ConnectD och Web Hosting Solutions 24. Nedan följer mer info om företagen.
Nyhet 2023-01-17
Dela den här sidan

Förenade företagen:Publicerades på Varningslistan i april 2022. Säljare från Förenade Företagen ringer upp angående Google-tjänster och får det att låta som att man redan är deras kund. Efter samtalet så skickar de en faktura. Detta trots att man aldrig har varit deras kund och det aldrig har funnits något avtal.

ConnectD:Publicerades på Varningslistan i mars 2021. Företagets säljare tar kontakt via telefon och vilseleder de drabbade att teckna oskäligt dyra mobilabonnemang. Abonnemang som ofta inkluderar diverse extrakort och onödiga telefonväxlar. Förutom att fakturorna är oskäligt dyra upplever många av de som drabbats att de stressats till att skriva under, att det som avtalats över telefon inte stämmer med vad som senare framgår av avtalet samt att bindningstiden på 60 månader är betydligt längre än vad som avtalats.

Telera:Publicerades på Varningslistan under december 2022. Företaget tar kontakt via telefon och ger sken av att ringa från ens nuvarande operatör. Säljaren hävdar bland annat att de ringer från företagssupport och att abonnemanget behöver förnyas. De drabbade blir lovade en lägre kostnad än vad de betalar i dagsläget och stressas till att signera ett avtal under pågående samtal. Senare visar det sig att de har bytt operatör och att det blir dyrare än tidigare.

I strid mot gällande lagstiftning motsätter sig Telera flytt av telefonnummer till annan operatör till dess att slutfaktura till Telera är betald.

Publicerades på Varningslistan i mars 2022. Företaget skickar ut erbjudanden som lätt kan uppfattas  som fakturor, vilket också är avsikten. På erbjudandet finns en uppmaning om att betala 4 875kr. I det finstilta står det dock att det endast är ett erbjudande om en webhostingtjänst.

Läs mer om hur du hanterar en bluffaktura här.