
ConnectD
(It Partner i Väst AB)
ConnectD tar kontakt via telefon och vilseleder de drabbade att teckna oskäligt dyra mobilabonnemang genom att hävda att de ringer från ens befintliga operatör. Abonnemang som ofta inkluderar diverse extrakort och onödiga telefonväxlar. Förutom att fakturorna är oskäligt dyra upplever många av de som drabbats att de stressats till att skriva under, att det som avtalats över telefon inte stämmer med vad som senare framgår av avtalet samt att bindningstiden på 60 månader är betydligt längre än vad som avtalats.
Sales Solution Sweden AB
(Sales Solution Sweden AB)
Sales Solution Sweden AB ringer upp företagare och påstår sig representera deras befintliga elleverantör. Företagaren får intrycket att de erbjuds en kostnadsfri tjänst för miljöcertifiering eller klimatkompensation. Under samtalet ombeds företagaren att klicka på en länk som skickas till mobiltelefonen och sägs vara en del av processen. I verkligheten innebär klicket att ett avtal signeras, utan att detta framgår. Några dagar senare får företagaren en faktura, tillsammans med ett certifikat för trädplantering, trots att varken kostnader eller tjänstens natur nämnts under samtalet.
FF SVEA MARKNADSFÖRINGSBYRÅ
(Svea Group AB)
FF SVEA MARKNADSFÖRINGSBYRÅ ringer upp angående Google-tjänster och får det att låta som att man är deras nuvarande kund. Efter samtalet så skickar de en faktura, trots att man inte har beställt tjänsten. Man har aldrig varit deras kund. Det har inte funnits något avtal sedan tidigare.