Vad händer när en bluffaktura skickas vidare till inkasso eller kronofogden, trots att du har bestridit?

Många som blivit utsatta för en bluffaktura och som kontaktar oss på Svensk Handel är oroliga för vad som ska hända om de inte betalar. Här reder vi ut hur man hanterar en bluffaktura samt vad som händer om kravet skickas vidare till inkasso eller kronofogden.
Nyhet 2025-06-13
Dela den här sidan

Om du har fått en faktura som är felaktig skall du i första hand kontakta företaget och begära rättelse. Be att företaget skickar en kopia på avtalet/inspelningen om de hävdar ligger till grund för fakturan. Saknas avtal som styrker kravet eller om är det omöjligt att komma i kontakt med företaget kan du mejla företaget och bestrida fakturan. På vår hemsida kan ni läsa mer om hur man hanterar en bluffaktura.

Om du får en påminnelse på bluffakturan

Påminnelse skickas normalt ut cirka en vecka till tio dagar efter förfallodatum. När du får en påminnelse på den tidigare bestridda fakturan rekommenderar vi att du bestrider även påminnelsen på samma sätt. Formulera dig enligt förslaget på vår hemsida och mejla till den som skickat ut påminnelsen. Ibland skickas påminnelser för påstådda avtal längre tillbaka i tiden. Om du inte känner igen företaget så ber du om underlaget för kravet.

Om kravet går vidare till Inkasso

Det är inte ovanligt att företagen lämnar över sin "fordran" till ett inkassoföretag. Det är viktigt att du fortsätter att bestrida kravet om du fortfarande anser att något avtal inte föreligger eller att kravet är felaktigt på andra grunder.

Mejla inkassoföretaget och bestrid kravet och förklara samtidigt bakgrunden kortfattat.

Enligt god inkassosed ska inte bestridna fakturor skickas till kronofogden. De som vill ha betalt ska i stället ansöka om stämning i domstol som får pröva tvisten. Om inkassoföretaget ändå skickar ärendet till kronofogden bör du underrätta Finansinspektionen som är tillsynsmyndighet över inkassoföretagen.

Om kravet går vidare till Kronofogden

När man har bestridit en faktura så finns det egentligen ingen anledning för företaget att skicka ärendet vidare till kronofogden. En del använder detta som en påtryckningsmetod i alla fall, men om du bestrider kravet när det kommer från kronofogden och visar upp att du har bestridit detta från början, så kommer inte myndigheten att slå fast skulden och inte heller driva in pengarna.

Mer information finns att läsa på kronofogdens hemsida:
Kronofogden om bluffakturor>>