Hoppa till innehåll

Elisabeth Svantesson, Magdalena Andersson och Nooshi Dadgostar: Nu är facit här. Ni har haft fel om matpriserna. En ursäkt skulle vara på sin plats!

Martin-Kits-5.jpg
Sveriges handlare förtjänar en ursäkt

Debattartikel införd i Aftonbladet 27/8 2023

I en tid av galopperande inflation, driven av pandemin och Rysslands anfallskrig mot Ukraina, har priserna på i stort sett allt ökat. Drivmedel, utsäde, gödsel, råvaror och andra insatsvaror har gjort varje del av tillverknings- och förädlingskedjan dyrare.

På det kommer en valuta som tappat kraftigt mot euron och dollarn vilket ytterligare eldat på ökningen av inköpspriserna. 

Detta har skapat en tuff situation för många hushåll, inte minst då prisökningarna på mat slagit till samtidigt som räntorna stigit och elpriset rusat. Det är kort sagt en situation som ingen önskar sig.

Det är i det perspektivet lätt att förstå att politikerna gärna vill hitta syndabockar. Vi förstår det politiska spelet. Men att utan grund peka ut en hel bransch som girig är rätt och slätt både omoraliskt och orättfärdigt.

Sanningen är nämligen att dagligvaruhandeln i själva verket gjort precis motsatsen till det som nära nog hela det politiska etablissemanget insinuerat.

I stället för att ”passa på att höja priserna mer än vad som var befogat”, har handlarna minskat sina egna marginaler till lövtunna nivåer för att, så långt som möjligt, hålla tillbaka prisökningarna.

Priserna har med andra ord höjts betydligt mindre än vad de egna kostnadsökningarna egentligen motiverat.

Ny statistik från SCB bekräftar att lönsamheten i dagligvaruhandeln minskat kraftigt – trots att matpriserna stigit.

Matbutikerna har i genomsnitt haft en rörelsemarginal på 1,5 procent av omsättningen under första kvartalet i år. Det är en minskning med två procentenheter på ett år – och detta från redan låga nivåer. Dessutom ska räntekostnader och skatt betalas in innan frågan om vinst överhuvudtaget blir aktuell.

För många handlare, särskilt på landsbygden och i våra mindre städer, handlar frågan alltså inte om hur stor vinsten ska bli – utan om butiken överhuvudtaget ska överleva till nästa månad.
Martin Kits
 chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel

Vi vet att det är så eftersom vi pratar med dem varje dag. De som kämpar för att upprätthålla samhällsservicen på en liten ort. De som går och lägger sig med en klump i magen av oro för att tvingas minska personalstyrkan. De som brottas med skenande kostnader för den brottslighet som politiken hittills varit oförmögen att knäcka.

Politikens fokus borde ligga på hur de kan skapa rätt förutsättningar för handelns företag att växa och skapa ännu fler jobb, inte minst åt landets unga.

Den uppskruvade retoriken ledde inte bara till omfattande skador på hela branschens anseende. Den bidrog också till rena hatkampanjer, bland annat orkestrerade av aktivister på den yttersta vänsterkanten. Hot och hat – i sociala medier, på gator och torg och direkt mot personalen i butikerna blev snabbt en bitter del av vardagen.

Handeln räds inte att bli granskad. Och vi tror förstås inte att ledande politiker och tyckare i medierna med berått mod hetsat människor mot handeln. Men ord kan vara kraftfulla vapen. Tyvärr är det uppenbart för oss att den udd som felaktigt riktats mot dagligvaruhandeln lämnat djupa sår. Det är oanständigt.

Så till alla er som bidragit till drevet, finansministrar, partiledare och självutnämnda experter. Ta en titt i spegeln och fundera på om inte anständigheten kräver att ni faktiskt ber om ursäkt.


Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel

 

martin-kits2-1677241776.jpg

Martin Kits

Chef Näringspolitik och opinionsbildning

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
pressbild-sofia-larsen-24.jpg

Politiken måste sluta ta handeln för givet – nu krävs åtgärder

DebattartikelFör att finansministern ska lyckas med sina ambitioner är det avgörande att Sverige står starkt som handelsnation.
debatt-sofia-martin-maria.png

Om svensk handel ska blomstra krävs akuta reformer

DebattartikelInför Riksmötets öppnande föreslår Svensk Handel fem reformer för att stärka Sverige som handelsland.
sofia-med-textil.png

Modebranschen bär inte hela ansvaret för hållbarhet

DebattartikelAtt uttrycka identitet, smak och stil samt tillhörighet genom sina kläder, är ett viktigt mänskligt kulturellt beteende.
sh-logo-gron.jpg

Handeln kan leda omställningen men alltför få förstår potentialen

DebattartikelEn avgörande framgångsfaktor för Sverige är att vi länge satsat på och legat långt fram inom forskning och innovation. Nu krävs ett omtag.
Kosmetika, tomma forpackningar.jpeg

Låt inte producenter ducka ansvar för återvinning, Naturvårdsverket

DebattartikelNaturvårdsverket måste ha de resurser som behövs för att alla producenter ska ta ansvar för insamling och återvinning av sina förpackningar.
riksdagslogo-16x9.png

Stoppa utnyttjandet av person­uppgifter

DebattartikelSöktjänster på nätet har blivit nyckel­verktyg för kriminella. Regeringen måste stoppa detta utnyttjande av lagstiftningen.
second-hand-klader.jpg

Sänk momsen på second hand, regeringen

DebattartikelGenom att sänka momsen på second hand-produkter skapas incitament för att utvidga och utveckla second handförsäljningen.
leveranskedja.jpg

Miljözon slår mot företagen i city

DebattartikelSvensk Handel ifrågasätter det snabba införandet av miljözon 3 i centrala Stockholm, utan rimlig tid för förberedelse och omställning.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.