Ekologiskt kött hem till din dörr från vinnaren i Retail Awards
De höjda matpriserna har gjort att konsumenter i större utsträckning handlar lågpris och försäljningen av ekologiska varor har minskat i Sverige. Trots detta har vinnaren i Retail Awards kategori Årets tillväxtbolag, nämligen Gårdssällskapet, under 2022 lyckats omsätta lika mycket som året innan.
Gårdssällskapet grundades av tre barndomsvänner från Jämtland som har en passion för att erbjuda matälskare gott, ekologiskt kött direkt från bonden. Med ett nätverk av svenska ekobönder, erbjuder de en alternativ lösning till konventionellt producerat kött. Vi har talat med Malin Renman, VD på Gårdssällskapet.
Varför tror ni att just ni blev nominerade i Retail Awards? - Hög produktkvalitet och trogna kunder, skulle jag säga. Vår affärsmodell är också unik i sitt slag, majoriteten av våra kunder är prenumeranter av ekologiska köttlådor.
Varför levererar ni bara ekologiskt kött? -Att köpa kött från Gårdssällskapet ska både smaka gott och göra gott, därför säljer vi bara ekologiskt kött. Ekologiskt kött smakar mer eftersom djuren växer långsammare, äter mindre kraftfoder och betar mer utomhus. På en ekogård finns fler växtarter och pollinerare än på konventionella gårdar. Betesdjuren håller landskapet öppet och bidrar även till biologisk mångfald och ett landskap som bättre kan stå emot stora vädersvängningar tack vare en större variation av växtlighet.
Djurhållning med hjärta
Gårdssällskapet vill vara mer än bara en affär - de vill vara länken mellan gården och köket, och arbetar för att gynna djur, bönder och natur. Allt kött som säljs av Gårdssällskapet är certifierat ekologiskt för att garantera hög kvalitet. Genom att samarbeta med ansvarsfulla bönder, som driver sina gårdar ekologiskt och värnar om djurens välmående, kan de leverera kött av hög kvalitet. Gårdssällskapet erbjuder hemleverans i stora delar av Sverige med kylbilar för att säkerställa att köttet levereras fräscht och kylt.
Har det allmänna prisläget och inflationen påverkat er? -Det har varit ett utmanande år för oss på Gårdssällskapet, men framförallt för våra bönder med ökade omkostnader för foder, el och bränsle.
Vilka utmaningar står ni inför i den närmaste framtiden? -Utöver marknadsläget som utmanar oss så arbetar vi för fullt på att utveckla vår prenumerationsmodell för att passa en bredare målgrupp.
Inför jul, påsk och midsommar säljer Gårdssällskapet även fisk som sill och gravad fjällröding i lådorna. Ost, fisk och övriga delikatesser köps från små lokala mathantverkare som är riktiga eldsjälar.
Om kategorin Årets tillväxtbolag
Årets tillväxtbolag är ett detalj- eller partihandelsföretag som med positiv lönsamhetsutveckling påvisat en bättre tillväxt än branschen i övrigt. Priset har skapats för att främja snabbväxare eller stjärnskott inom handeln.
Här är juryns motivering:
Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in i en av de tuffaste branscherna för e-handeln, nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!