Hoppa till innehåll

De höjda matpriserna har gjort att konsumenter i större utsträckning handlar lågpris och försäljningen av ekologiska varor har minskat i Sverige. Trots detta har vinnaren i Retail Awards kategori Årets tillväxtbolag, nämligen Gårdssällskapet, under 2022 lyckats omsätta lika mycket som året innan.

stor-8487-(2).jpg

Gårdssällskapet grundades av tre barndomsvänner från Jämtland som har en passion för att erbjuda matälskare gott, ekologiskt kött direkt från bonden. Med ett nätverk av svenska ekobönder, erbjuder de en alternativ lösning till konventionellt producerat kött. Vi har talat med Malin Renman, VD på Gårdssällskapet.

Varför tror ni att just ni blev nominerade i Retail Awards?
- Hög produktkvalitet och trogna kunder, skulle jag säga. Vår affärsmodell är också unik i sitt slag, majoriteten av våra kunder är prenumeranter av ekologiska köttlådor.

Varför levererar ni bara ekologiskt kött?
-Att köpa kött från Gårdssällskapet ska både smaka gott och göra gott, därför säljer vi bara ekologiskt kött. Ekologiskt kött smakar mer eftersom djuren växer långsammare, äter mindre kraftfoder och betar mer utomhus. På en ekogård finns fler växtarter och pollinerare än på konventionella gårdar. Betesdjuren håller landskapet öppet och bidrar även till biologisk mångfald och ett landskap som bättre kan stå emot stora vädersvängningar tack vare en större variation av växtlighet.

gardssallskapet-16x9.png
Gårdssällskapet tar emot utmärkelsen Årets tillväxtbolag

Djurhållning med hjärta

Gårdssällskapet vill vara mer än bara en affär - de vill vara länken mellan gården och köket, och arbetar för att gynna djur, bönder och natur. Allt kött som säljs av Gårdssällskapet är certifierat ekologiskt för att garantera hög kvalitet. Genom att samarbeta med ansvarsfulla bönder, som driver sina gårdar ekologiskt och värnar om djurens välmående, kan de leverera kött av hög kvalitet. Gårdssällskapet erbjuder hemleverans i stora delar av Sverige med kylbilar för att säkerställa att köttet levereras fräscht och kylt.

Har det allmänna prisläget och inflationen påverkat er?
-Det har varit ett utmanande år för oss på Gårdssällskapet, men framförallt för våra bönder med ökade omkostnader för foder, el och bränsle.

Vilka utmaningar står ni inför i den närmaste framtiden?
-Utöver marknadsläget som utmanar oss så arbetar vi för fullt på att utveckla vår prenumerationsmodell för att passa en bredare målgrupp.

Inför jul, påsk och midsommar säljer Gårdssällskapet även fisk som sill och gravad fjällröding i lådorna. Ost, fisk och övriga delikatesser köps från små lokala mathantverkare som är riktiga eldsjälar.

Berit, som kokar vår marmelad plockar hjortron och lingon i trakten där hon bor, kokar sylten i sitt lilla arbetskök och fyller burkarna för hand. Det tar henne månader att göra. Det är fantastiskt att kunna erbjuda en sådan delikatess som annars bara finns i den lilla lokala matbutiken eller på en marknad.
Malin Renman
VD på Gårdssällskapet

Om kategorin Årets tillväxtbolag

Årets tillväxtbolag är ett detalj- eller partihandelsföretag som med positiv lönsamhetsutveckling påvisat en bättre tillväxt än branschen i övrigt. Priset har skapats för att främja snabbväxare eller stjärnskott inom handeln.

Här är juryns motivering:

Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in i en av de tuffaste branscherna för e-handeln, nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
ung-medarbetare.jpg

Hjälp oss att säkra handelns framtida kompetensbehov

NyhetDet nya Försäljnings- och Serviceprogrammet på gymnasiet lockar många. Nu behövs lokala programråd med företag från branschen.
webbinarium-kepsar.png

E-handelsåret 2023 - och framtiden

NyhetE-handel där varorna har lägre pris påverkades något mindre under det tuffa 2023 än sällanköpshandeln. Möt e-handlaren som klarade sig bra.
nrs-2024-logotyp.png

Save the date: Upplev framtidens handel på Nordic Retail Summit

NyhetI år kretsar programmet kring tre heta områden: Hållbarhetslagstiftning, säkerhet och AI.
hand-med-telefon-e-handel.png

Internationell e-handel: Expansion med utmaningar

NyhetE-handel utanför Sveriges gränser ökar och står nu för 17% av marknaden.
trendspaning-per-ljungberg-2-play-1708937132.png

Trendspaning: Vart är vi på väg?

NyhetSvensk Handels Per Ljungberg delar insikter inför årets D-Congress – på temat Innovation for Impact.
kvinna-faktura-900x280.jpg

Uppdatering angående ”Late Payment Regulation”

NyhetDiskussioner kring EU-kommissionens förslag om reglering av betalningstider pågår för fullt i Bryssel. Här är en sammanfattning av läget.
100-listan-(3).jpg

100 profiler som gör handeln mer hållbar

NyhetDe är ledare, entreprenörer, hållbarhetschefer och eldsjälar. 100 profiler som jobbar hårt för att handeln ska bli mer hållbar.
webbinarium-ehandel-summering.png

4 inspirerande tips inför e-handelsåret 2024

NyhetPaul Fischbein, Revolution Race och Monika Magnusson, Apotek Hjärtat delar sina bästa e-handelstips.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.