Hoppa till innehåll

Lindex vd Susanne Ehnbåge var först ut som talare på D-Congress under programpunkten ”Att göra skillnad för framtida generationer”. En hög ambition som både rymmer företagets högre syfte i att på olika sätt stärka och inspirera kvinnor, överallt. Men också det tydligt uttalade hållbarhetslöftet.

lindex_dcongress2024.jpg
Susanne Ehnbåge, vd för Lindex

Lindex ekonomiska resultat har sedan 2017 ökat från 130 miljoner till cirka en miljard, samtidigt som deras klimatavtryck minskat med 41 procent. Och man nöjer sig inte med det, utan har spänt hållbarhetsbågen ytterligare inför 2030. Lindex visar att det genom tydliga målsättningar och hårt arbete går att skapa tillväxt och ökad lönsamhet på ett hållbart sätt. Men det kräver teknisk innovation, mod att ifrågasätta invanda mönster och ett starkt engagemang hos alla medarbetare.

Hållbarhetslöftet

För fem år sedan insåg Lindex att de stod inför en framtid med höga förväntningar och krav på genuin förändring och hållbarhet ur alla aspekter. Man bestämde sig då för att inte vara en passiv del av framtiden utan att aktivt vara med och forma den. Lindex hållbarhetslöfte är aktivt i verksamhetens alla led, från bomullsfälten till provrummet.

Hållbarhetslöftets tre delar

  • Stärka kvinnor

    Kvinnor spelar en avgörande roll i hela värdekedjan, från bomullsfälten till provrummet. Genom inkludering arbetar Lindex aktivt mot stereotypa, ohälsosamma ideal och förbättrade arbetsvillkor för kvinnor i sina egna leverantörsled.

    WE Women by Lindex är ett program där man utbildar sina leverantörer i jämställdhet och hur det kan integreras i ledningssystem. Målet är att förändra ledarskapet i fabrikerna så att de blir mer inkluderande gentemot kvinnor och medvetna om jämställdhetsfrågor. Hittills har 59 fabriker i Bangladesh, Turkiet och Indien genomfört programmet. Det innebär att man hittills har nått 114 000 arbetare, varav 68 000 är kvinnor.  

  • Respektera planeten 

    Tydliga målsättningar vad gäller klimat, cirkularitet och naturresurser.
    2018 satte Lindex ett mål om att minska sina CO2-utsläpp med 50 procent till 2030, erbjuda produkter med 100 procent återvunnet material, ha en design för lång livslängd och cirkulära förutsättningar, reducera mängden vatten i tillverkningsleden, eliminera utsläpp av farliga och giftiga ämnen, samt driva transparens och mer hållbar kemikalieanvändning.

  • Värna mänskliga rättigheter 

    Möjliggöra säkra och hälsosamma arbetsplatser med respekt för arbetsrätt, samt säkerställa att hela värdekedjan går framåt gällande levnadslön och är fri från diskriminering och har en inkluderande miljö där alla individer behandlas rättvist, med respekt och har lika tillgång till möjligheter och resurser. 

Samarbeten som gör skillnad

Lindex har valt att gå in i medvetna och utvalda samarbeten med aktörer som arbetar åt det håll de själva vill gå.

  • De driver även påverkansarbete för ökad användning av sol- och vindkraft i leverantörsledet. 

  • Tillsammans med skogsbolaget Södra, har man tagit fram OnceMore - en blandning av träfiber som under 2024 kommer att ersätta 35 procent av all viskos i sortimentet.

  • Genom finska Infinited Fiber tar man fram 100 procent återvunnen textil som kommer att ersätta 10 procent av all bomull i sortimentet.

  • I samarbete med Wateraid utbildar man om menstruation och hygien för att motverka det man kallar ”mensfattigdom” vilket innebär att bristen på vatten och sanitära förutsättningar gör att kvinnor inte kan ta sig till jobbet eller skolan.  

  • Lindex har också varit huvudsponsor till Rosa Bandet sedan starten 2003. Varje år i oktober skänker Lindex 10 procent av bh-försäljningen vilket hittills har genererat 200 miljoner kronor till Cancerfondens forskning.

Budskapet från Susanne Ehnbåge till andra företagare är att bestämma sig, hela tiden höja ribban för sig själv och driva arbetet mot de mål man vill nå. Det går att kombinera ett starkt ekonomiskt resultat med gott hållbarhetsarbete.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina.jpg

Miljonbidrag från Coops medlemmar och föreningar

NyhetCoop har stöttat Ukraina sedan krigets utbrott. Nu är de en del av initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
gron-eu.png

Trilogen om Green Claims Directive är pausad

NyhetSvensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel.
framtidens-konsument-1oktober.jpg

Framtidens konsument

NyhetFramtidens konsument, vad som driver köpbesluten och hur handeln kan anpassa sig inför skiftet. Det diskuteras på Nordic Retail Summit.
lyko-for-ukraina-1.png

Lyko möjliggör kundgåvor till humanitärt stöd – engagemang sedan krigsutbrottet

NyhetSedan kriget i Ukraina bröt ut har skönhetsföretaget Lyko erbjudit sina kunder att skänka 20 kronor till UNICEF och UNHCR.
vy-over-stadskarna.jpg

Handelskartan - så handlar Sverige

NyhetI höst kan Svensk Handel presentera värdefull statistik om handelns utveckling i det vi kallar Handelskartan.
nya-ledamoter-stil.png

Ny styrelse i Svensk Handel Stil

NyhetTre nya ledamöter i Svensk Handel Stils styrelse. Magnus Månsson, Bubbleroom, Hanna Moisander, Lager 157 och Niklas Gertler, Holmens Herr.
hallbarhetsinsikter.jpg

10 insikter om handelns hållbarhetsresa – och hur de påverkar dig

NyhetUnder det senaste decenniet har hållbarhetsfrågan gått från sidofråga till att bli en självklar del av handelns affärsutveckling.
eu-handel.png

EU:s nya strategi för den inre marknaden

NyhetDen 21 maj publicerade EU-kommissionen en ny strategi med flera konkreta åtgärder för att nå en enhetlig, enkel och sömlös inre marknad.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.