
Shoppingturismen har vuxit kraftigt i betydelse under de senaste 20 åren och shopping är i dag en reseanledning.
Grunden för levande och attraktiva destinationer läggs av alla aktörer i besöksnäringen. En attraktiv och levande handel bidrar till ökad turism. För handelns del är både inhemska och utländska turister viktiga och Svensk Handel belyser vikten av att Visit Sweden fortsätter marknadsföringen av Sverige som resmål för att stärka Sverigebilden och öka antalet besökare till Sverige. För att göra detta konkurrenskraftigt krävs ökade statliga investeringar. Våra nordiska grannländer investerar betydligt mycket mer i detta uppdrag än vad Sverige gör.
Svensk Handel råder medlemsföretagen att lära sig mer om den växande kundgruppen turister och att engagera sig lokalt för att lära sig mer om vilka som kommer till Sverige. Svensk Handel råder också övriga aktörer i besöksnäringen att involvera handeln i ett tidigt skede i både strategiska och operativa delar.
Tillsammans kan vi öka antalet besökare och därmed kunder i allas verksamheter.
Svensk Handel vill att:
Visit Sweden tilldelas mer resurser för att konkurrenskraftigt kunna lyfta Sverige som resmål.
Svensk Turism
Svensk Handel är en av delägarna i Svensk Turism. Svensk Turism har prioriterat fyra områden som alla lägger grunden för turismens fortsatta utveckling.
- Utvecklad statistik och analys är grunden för att bättre förstå och följa turismens betydelse för samhället.
- Stärkt marknadsföring krävs för att resmålet Sverige ska vara konkurrenskraftigt.
- Snabbare, effektivare och klimatsmartare transporter är avgörande för turismens tillväxt.
- Fler möten och evenemang stärker Sveriges varumärke och attraktivitet som land.
Läs mer om Svensk Handels arbetet i Svensk Turism













