Hoppa till innehåll

När regeringen presenterade klimathandlingsplanen pekades näringslivet ut som motorn i den gröna omställning som ska leda till noll nettoutsläpp av växthusgaser 2045. Det är mycket glädjande eftersom det hos företagen finns en kraft och vilja som tar sin utgångspunkt i att omställningen skapar möjligheter.

anders-svensson-sofia-larsen-1709747340.png

Debattartikel i Market 2024-03-06

När vi i dagarna under D-Congress samlar ledare för den digitala handeln på Svenska Mässan i Göteborg kommer det att bli en manifestation för hur handeln tar ledarskap i denna omställning.

Tvärtemot vad som ofta hävdas behöver övergången till ett hållbart samhälle inte enbart innebära uppoffringar. I stället ger den oss möjligheter att utveckla vårt samhälle. Vi är övertygade om att det går att kombinera omställning med ekonomisk tillväxt.

I diskussionen om hur omställningen ska gå till nämns ofta sektorer som industrin, energiproduktion, transportsektorn och skogen. Det är dags att också fokusera på handeln och människors konsumtion. Inom handeln arbetar 600 000 människor som dagligen möter i princip alla vuxna människor i Sverige. För oss som driver företag inom handeln är en sak tydlig: människor vill göra rätt och använda sin konsumtion för att bidra till omställningen.

En färsk hållbarhetsundersökning från Svensk Handel visar att 7 av 10 konsumenter anser att det är viktigt att företaget de handlar från arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor. Trots detta finns en tendens att underskatta handelns betydelse för den gröna omställningen.

Handeln står exempelvis för hela 11 procent av BNP och 14 procent av skatteintäkterna men får endast 0,34 procent av de statliga forskningsanslagen. Det är orimligt. Forskning och ny kunskap och innovationer behövs för att accelerera omställningen mot en grön ekonomi.

Handeln har alltid varit en bransch med ett starkt engagemang i både lokalsamhället och i bredare samhällsfrågor. I många handelsföretag är fokus på hållbarhetsarbete en självklarhet.

Men vi vill, kan och ska göra ännu mer. Svensk Handel, med 9 000 medlemsföretag, har beslutat att ännu mer aktivt agera för att samla handeln, skapa plattformar för att utbyta erfarenheter och driva på politiken att våga vara ännu mer offensiv.

Vi kommer att agera på fyra områden som kommer att bli avgörande för branschens möjligheter att lyckas.

  1. Det första är att vi påskyndar utvecklingen mot en cirkulär ekonomi. Använda produkter blir till nya material och produkter återanvänds så ofta det går. För handeln är detta en stor omställning som också innehåller stora möjligheter eftersom tillverkade produkter kan säljas flera gånger. Vi ser också hur second hand-marknaden ökar snabbt. Högt på agendan hos handelns företag ligger därför att utveckla cirkulära affärsmodeller. Här kan politiken påskynda utvecklingen – i offentliga upphandlingar och genom att sänka skatten på reparationer och sänka momsen på begagnade varor. En cirkulär skatteväxling där skatterna sänks på arbete och beskattning av använda produkter och höjs på det som skadar miljön skulle driva på utvecklingen.

  2. Det andra området handlar om transporter och frakt. Det är i dag ett av de områden som har störst klimatpåverkan och gäller såväl handelns inköp som leveranser. Inom transportsektorn sker en snabb elektrifiering och handeln har, som stora köpare av transporter, möjligheter att ställa krav på hållbara transporter. Tyvärr står idag eldrivna lastbilar på parkeringsplatser eftersom det saknas tillräckligt med el och infrastruktur för att ladda bilarna. Här måste politiken skapa förutsättningar för att företagens omställning mot fossilfria transporter ska slå igenom med full kraft.

  3. För det tredje har handeln stort inflytande som kravställare vid inköp. Förutom transporter gäller detta givetvis våra produkters klimatpåverkan. Målet måste vara att undvikbar klimat- och miljöpåverkan fasas ut.

  4. För det fjärde kommer vi att uppmuntra konsumenterna att handla mer klimatsmart. Här blir det också tydligt att en starkare gemensam berättelse om den gröna omställningen skulle kunna bidra till att stärka konsumenternas medvetna val.

Klimatomställningen kan inte vänta och vi måste alla agera. Rätt hanterat innebär omställningen stora möjligheter för Sverige. Att handeln flyttar fram sina positioner och ser omställningen som en väg till framtida konkurrenskraft är tydligt. Om politiken menar allvar med orden om att näringslivet ska driva omställning och bidraget med goda förutsättningar finns potential för mycket stora framsteg.

Handeln är redo att ta ledartröjan.

Sofia Larsen, vd Svensk Handel
Anders Svensson, ordförande Svensk Handel

 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
marie-enhorning-debatt.png

Statens trygghetsansvar får inte skjutas över på företagen

DebattartikelTänk om kring förslaget om tvingande platssamverkan, skriver Fastighetsägarna, Visita, Svensk Handel och Företagarna.
sofia-onlineshopping.png

Stoppa inflödet av skadliga varor

DebattartikelPaket från marknadsplatser som Temu och Shein har ökat till nya rekordnivåer. Svensk Handel och Sveriges Konsumenter kräver handling.
henrik-kopcentrum.png

Höjda skatter driver jobb och företag ur landet

DebattartikelREPLIK. Arena Idé vill i en debattartikel att skatterna bör höjas med 150 miljarder. En skatt som de vill se höjd är arbetsgivaravgifterna.
martina-reportage.jpg

Svenska handelsföretag måste bry sig om EU

DebattartikelSvensk Handel välkomnar EU-kommissionens fokus på regelförenkling och konkurrenskraft.
sofia-kopcentrum.png

Lita på marknadsekonomin

DebattartikelNäringslivet och företagsamheten är grunden för vårt välstånd. Utan ett framgångsrikt näringsliv kan vi inte finansiera försvaret.
nina-jelver-2024-4.jpg

Kasta förslaget om högre gräns för ringa stöld i papperskorgen

DebattartikelI förra veckan aviserade Åklagarmyndigheten att gränsen för vad som utgör ringa stöld bör höjas från dagens 1 250 kronor, till 1 500 kronor.
hemelektronik.jpg

Straffa inte svenska företag – skrota elektronikskatten

DebattartikelRegeringen har vidtagit åtgärder för att stoppa osund utländsk konkurrens. Nu är det dags att ta nästa steg och slopa elektronikskatten.
sofia-debatt.jpg

Förslagen är ett hot mot den grundläggande äganderätten

DebattartikelDe förslag som nu finns på bordet innebär stora avsteg från den grundläggande äganderätten, skriver ledande företrädare från näringslivet.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.