Hoppa till innehåll

Nu när julhandeln är här vill vi lyfta risken för att ditt eller andras varumärken utnyttjas för bedrägeri genom falska webbsidor.

cyberforsakring.jpg

För det otränade ögat ser webbshoparna ut som vanliga, seriösa hemsidor. Men de är egentligen skapade av bedragare, för att komma åt känslig information från användaren. Många gånger är även pengar involverade. Svensk Handel tar frågan på största allvar och har här sammanställt några tips som kan vara bra att känna till.

Så här går det till

Bedragarna skapar en kopia av ett företags hemsida, där konsumenter luras att lägga beställningar på vad de själva tror är riktiga produkter. Konsumenterna betalar alltså för produkter de inte kommer att få, samtidigt som deras kortuppgifter sannolikt stjäls.

Taktikerna som används för att få konsumenter att klicka in på falska hemsidor är många. Det kan exempelvis ske genom erbjudanden och kampanjer på sociala medier, sms-bedrägerier eller nätfiskekampanjer via e-post, där konsumenten luras att tro att det är ett faktiskt företag som står bakom erbjudandena. Det har även noterats att bedragarna använder sig av så kallad “SEO-förgiftning” för att manipulera sökmotorresultat, för att på så vis hamna i topp när en konsument söker på en viss produkt.

Så drabbas du som företag

Som handlare har du ingen skuld i sammanhanget, och det finns heller inte så mycket du kan göra för att undvika att drabbas. Ändå riskerar varumärket att ta skada eftersom missnöjda konsumenter hör av sig och undrar varför deras varor inte kommer. Förutom att hantera alla kundärenden tvingas du som företag också lägga tid på att polisanmäla samt försöka få den falska webbsidan nerstängd. 

Det här bör du göra om du drabbas:

  • Polisanmäl! I Svensk Handels app Säkerhetscenter kan du anmäla på minuten.

  • Rapportera den falska webbsidan till webbhotellet som hostar din ordinarie hemsida.

  • Informera dina kunder om händelsen och vad de i fortsättningen ska vara uppmärksamma på, för att undvika att drabbas igen.

Rekommendationer och tips till företagets kunder

Använd dig gärna av detta för att på olika sätt informera dina kunder i företagets egna kanaler.

Tänk på att:

  • Kontrollera webbadressen (var uppmärksam på stavningen samt vilket toppdomän som följer (exempelvis .se, .nu etc)

  • Förlita dig inte på den stängda låsikonen (hänglåset) som en garanti för att sidan är säker.

  • Kontrollera utbudet och framförallt priserna på varorna, är de rimliga?

  • Hur ska betalningen ske, i svenska kronor, via Klarna? Var vaksam om företaget istället vill ha betalt i dollar eller via PayPal i checkouten.

  • Hur du hamnade på webbsidan? Har du själv skrivit in webbadressen eller har du hamnat där via en annons på sociala medier?

  • Lägg märke till språket. Flera av sajterna använder automatiska översättningar vilket ibland gör att formuleringar kan bli helt fel.

Tips:

  • Om du som konsument betalar med faktura eller kreditkort omfattas ditt köp av konsumentkreditlagen. Det innebär att du har ett extra skydd att luta dig mot om något händer.

  • Spärra ditt kort för internetköp. Då går det inte att nyttja ditt kort på distans om kortuppgifterna har sålts. Lås sedan upp spärren när du själv ska handla på nätet.

nina-jelver-2024.jpg

Nina Jelver

Säkerhetschef

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.
gottebiten-vy.png

Påsken blev en efterlängtad ljuspunkt för gränshandeln

NyhetDet finns ljusglimtar i handeln. Ett exempel är gränshandeln – där årets påskfirande var ett efterlängtat styrkebesked.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png

Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

NyhetVad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? Lyssna på avsnittet i podden D-Congress Talks.
pm-om-samverkan.png

Tillsammans för tryggare handelsplatser: Ny vägledning om samverkan mot brott

NyhetSvensk Handel har tagit fram en ny vägledning, med konkreta råd, för kommuner som vill stärka tryggheten i handelsmiljöer.
handelskonjunkturen-april-25.png

Handelskonjunkturen april 2025: Tecken på återhämtning – faran långt ifrån över

NyhetBörjar svensk handel sakta röra sig i rätt riktning, efter flera år av kris och lågkonjunktur? Se svaren i Handelskonjunkturen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.