Hoppa till innehåll

Matsmart – finalist i Årets internationella expansion Sedan ett par flygande startår har Matsmart stadigt befunnit sig på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. E-handeln finns idag i fem länder och fortsätter att expandera. Bara i Tyskland växte maträddarbolaget över 400 procent förra året.

10948ada0eee41ffa1841423840cfd49.png

Den korta versionen av berättelsen om Matsmart låter ungefär så här:

Matsmarts första sajt lanserades 2014 av Ulf, Erik och Karl som såg hur mängder med perfekt mat kastades, helt i onödan.

De bestämde sig för att göra något åt det och startade en e-handel från en källare med hjälp av ett verktyg de köpte på nätet för några hundralappar. Inom kort tillbringade de dagar och nätter med att packa lådor - allt medan beställningarna fortsatte att strömma in. Deras idé hade blivit till en rörelse, där extraprisjägare och klimathjältar från alla håll ville vara med.

Sedan ett par flygande startår har Matsmart stadigt befunnit sig på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. Deras e-handel finns idag i fem länder och fortsätter att expandera. Bara i Tyskland växte maträddarbolaget med över 400 procent förra året. 

Utanför Sverige och Finland har Matsmart valt namnet Motatos, som i sig fungerar lite som en produktdemonstration. Att mat inte behöver se ut som förväntat för att vara perfekt. Och domänen var tillgänglig och superbillig, precis som produkterna på sajten.

- Livsmedelsbranschen är generellt sett väldigt lokal. Matsmart har tagit en svensk mat-ehandel utan fast sortiment till Europas största och mest konkurrensutsatta marknader och lyckats växa flera hundra procent om året, det är väldigt bra jobbat av alla mina kollegor, säger Hanna Thofelt Lindström, Head of communications & impact på Matsmart.

Matsmarts fantastiska tillväxtresa har lett dem till en av finalplatserna i Retail Awards 2022.

Motivering till finalplatsen i Retail Awards:

Ett av Sveriges, och även Europas, snabbast växande bolag som vågar satsa stort på konceptet att minska det globala matsvinnet! Med en affärsidé som är helt i linje med de globala målen, bidrar Matsmart till att skapa mer hållbara strukturer runt produktionen av mat. Matsmart har också haft lyckade etableringar på flertalet stora marknader, nu senast på marknaderna i Tyskland och Storbritannien som gick långt över förväntan.

- Vad är det som har gjort att ni på Matsmart har valt att växa ut utanför Sveriges gränser?

- Utmaningarna i och runt matsystemet är globala och gigantiska. Svinnet och förlusterna i sektorn står för 10 procent av alla världens växthusgasutsläpp och vi behöver massor med smarta lösningar för mer växtbaserad bra mat som folka har råd med. För att fixa detta behövs lösningar som kan skala, som Matsmart, säger Hanna Thofelt Lindström.

 

Retail Awards hålls den sjätte oktober på Stockholm Waterfront

Läs mer om Retail Awards här.

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
jorgen-warborn-m.png

Efter EU-valet: Tre frågor till Jörgen Warborn (M)

NyhetHur kommer den nya politiska sammansättningen av Europaparlamentet att påverka den svenska handeln och företagsklimatet i Europa?
eu-och-ai.jpg

EU:s AI-förordning viktig milstolpe

NyhetEU:s AI-förordning är en viktig milstolpe som den första omfattande horisontella rättsliga ramen för reglering av AI-system inom EU.
eu-flaggan.jpg

Viktig information om Right to Repair

NyhetI samband med att Right to Repair publicerats i EU:s officiella tidning, så är nästa steg nu att direktivet ska implementeras i svensk rätt.
organiserad-brottslighet.jpg

Skydda ditt företag mot organiserad brottslighet - så gör du

NyhetOrganiserad brottslighet kan innebära stor ekonomisk skada samt otrygghet för dig som handlare. Svensk Handel guidar dig rätt.
lantliv-(1).jpg

Svensk Handel besöker Lantliv Inredning i Leksand

NyhetHandelslandet Sverige sträcker sig från Kiruna i norr till Ystad i söder. Svensk Handel besökte Lantliv Inredning i Leksand för ett samtal.
almedalsnyhet.png

Handelns frågor lyftes i Almedalen: ”Kunskapen för låg”

NyhetI Handelslandet Sverige i Almedalen satte Svensk Handel handelns frågor högt på den politiska agendan.
almedalsgarderoben-ellos.jpg

Ellos: ”De mest hållbara plaggen är de du älskar att bära”

NyhetEllos ser Almedalsgarderoben som en bra ögonöppnare för hur kläder kan komma till användning på fler än ett sätt.
sellpy1.png

Sellpy vill göra det lättare att välja cirkulärt

NyhetSellpy's unika tjänst online och i appen möjliggör för alla att konsumera på ett mer cirkulärt sätt. Sellpy medverkade i Almedalsgarderoben.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.