Hoppa till innehåll

Inför EU-valet har Svensk Handel intervjuat partiernas toppkandidater. Här kan du ta del av en sammanställning av hur de vill driva handelns frågor.

eu-valet-alla-partier-1717509422.jpg

Hur vill du driva handelns frågor i EU-parlamentet?

Emma Wiesner (C): Jag fokuserar på klimat, energi, miljö och hållbarhet för att främja svensk konkurrenskraft och dra nytta av våra starka förutsättningar att vara ledande i denna omställning.

Arba Kokalari (M): Jag vill införa en femte frihet i EU: Fri rörlighet för data och en ombudsman för den inre marknaden som ska stoppa byråkrati.

Evin Incir (S): Jag överväger att ansluta mig till IMCO-utskottet för att främja svenska handelsintressen, särskilt inom teknologi och regelförenkling. För att stärka både inrikes och utrikes handel är det viktigt med ökad svensk representation i både IMCO och ITRE-utskotten.

Charlie Weimers (SD): Genom att stoppa EU-regler som missgynnar svensk och europeisk konkurrenskraft och genom att införa principen om en lag in, två lagar ut. Även genom införandet av en solnedgångsparagraf som ger ett bäst före datum för all EU-lagstiftning.

Jonas Sjöstedt (V): Handeln måste ges tydliga förutsättningar. Handelsavtal med länder utanför EU måste innehålla krav på respekt för mänskliga rättigheter och skydd för klimat och miljö.

Alice Teodorescu Måwe (KD): Vårda EU:s kärnvärden – säkra frihandeln. Om EU försöker göra allt så kommer man till slut inte göra någonting bra. Om man lastar på en pinne till, och en pinne till, och en pinne till så kommer man till slut att tappa allt och den som ska bära slår bakut.

Karin Karlsbro (L): Genom Euron. För oss liberaler är det en viktig fråga då det handlar om Sveriges roll i EU, om vi ska vara med i kärnan där många ekonomiska beslut fattas. Man argumenterar idag om att det inte är en EU-fråga, men frågan om vi ska vara med i valutasamarbetet eller inte är ur jättehög grad en fråga om vilken roll Sverige ska ha i EU.

Alice Bah Kuhnke (MP): Jag vill skapa tydliga förutsättningar för handeln att vara en del av den gröna omställningen, till exempel genom att kraven på märkningar av produkter och information till konsumenter är gemensamma inom hela EU.

Läs hela intervjun med respektive kandidat i namnlänkarna.

johan-hetting-webb.png

Johan Hetting

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
forpackningar1.png

NPA återför överskott på 350 miljoner till anslutna producenter

NyhetNäringslivets Producentansvar (NPA) återför ett överskott om cirka 350 miljoner kronor till anslutna producenter.
div-bilder-nyhetsbrev-(2).jpg

Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

NyhetE-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till branschöverenskommelsen.
summit-2_26-maj_1.png

Retail Media växer fram som ny intäktsmotor

NyhetRetail Media har seglat upp som ett av de hetaste områdena inom handel just nu. Gå med i Svensk Handels Retail Media Community!
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetÄr du i medlem i Svensk Handel, eller journalist? Oss når du hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.