Flest klagomål på Varningslistan under januari 2025

De företag som drog på sig flest klagomål under januari var ConnectD, FF SVEA MARKNADSFÖRINGSBYRÅ och Protectia. Här kan du läsa mer om företagen och hur du kan hantera detta om du är drabbad.
2025-02-18
Dela den här sidan

ConnectD

(It Partner i Väst AB)

ConnectD tar kontakt via telefon och vilseleder de drabbade att teckna oskäligt dyra mobilabonnemang genom att hävda att de ringer från ens befintliga operatör. Abonnemang som ofta inkluderar diverse extrakort och onödiga telefonväxlar. Förutom att fakturorna är oskäligt dyra upplever många av de som drabbats att de stressats till att skriva under, att det som avtalats över telefon inte stämmer med vad som senare framgår av avtalet samt att bindningstiden på 60 månader är betydligt längre än vad som avtalats.

FF SVEA MARKNADSFÖRINGSBYRÅ

(Svea Group AB)

FF SVEA MARKNADSFÖRINGSBYRÅ ringer upp angående Google-tjänster och får det att låta som att man är deras nuvarande kund. Efter samtalet så skickar de en faktura, trots att man inte har beställt tjänsten. Man har aldrig varit deras kund. Det har inte funnits något avtal sedan tidigare.

Protectia

(Protectia AB)

Protectia kontaktar företagare via telefon och erbjuder en tjänst rörande ID-skydd. Många företagare vittnar om att man tackar nej till erbjudandet eller ber om att få mer information skickad till sin e-postadress för att kunna granska erbjudandet i lugn och ro. Trots detta skickar Protectia efter samtalet en faktura för tjänsten, utan att något avtal har ingåtts eller något uttryckligt godkännande har lämnats.

Känner du dig vilseledd?
Läs mer om hur du kan hantera det här! 

Har du blivit vilseledd att teckna telefonabonnemang?

Läs vår guide här

Hela Varningslistan hittar du här

Svensk Handel Varningslistan