Vilseledd att teckna telefonabonnemang?

Bestrid krav som du anser är felaktiga.
2025-11-25
Dela den här sidan

Många företagare blir kontaktade av säljare som ger sken av att ringa från deras nuvarande telefonioperatör. I samtalen nämns till exempel förändring av befintliga tjänster och möjlighet till sänkta kostnader eller tillval. Den uppringde ingår ofta avtalen under telefonsamtalets gång via Bank-ID-signering, utan att helt varit helt insatt i omfattningen eller villkoren.

Vilseledd? Du kan bestrida kravet

Om du anser dig vilseledd att ingå avtal, och därför blivit fakturerad, kan du bestrida kravet.

  • Skicka ett e-mail till det fakturerande företaget med kopia till varningslistan@svenskhandel.se där du bestrider kravet och begär rättelse
  • Bifoga helst den faktura du mottagit så det är tydligt vilket krav som avses
  • Beskriv sakligt vad du anser är felaktigt
  • Be om en kopia på det avtal som ligger till grund för fakturan

En polisanmälan bör göras om du anser att företaget har agerat bedrägligt. Det har du möjlighet att göra här.

Observera att ett bestridande innebär att du formellt invänder mot kravet, vilket är viktigt ur flera hänseenden. Förutom att du tydliggör att du inte accepterar det inträffade blir bestridandet även viktigt exempelvis vid behov av rättelse om det fakturerande företaget ansöker om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Bestridandet kan däremot inte ogiltigförklara avtalen i sig - för det krävs stämning i domstol - där utfallet är osäkert.

Läs avtal och villkor noga

Avtal och villkor för telefonitjänster kan vara omfattande. Det är viktigt att du sätter dig in i vad de säger i detalj. 

Vanligt bland de varningslistade företagen är till exempel att en fullmakt har utfärdats som ger det fakturerande företaget, eller andra företag, vissa rättigheter. Dessa rättigheter kan röra portering eller framtida överlåtelser. Det är också vanligt att avtal och villkor nämner kringtjänster och andra produkter som växlar eller utrustning. Bindningstider kan vara långa och värdet av avtalet betydande, vilket höjer risken för dig som drabbats. 

Det är inte säkert att man som drabbad kan avgöra om något i dessa delar är oskäliga eller om allt verkligen har gått rätt till, av det som går att styrka. Vid osäkerhet bör man vända sig till en jurist med särskild kompetens inom avtalsrätt för att undvika onödig skada och felaktig hantering.

Sammantaget innebär det här att hantering av den uppstådda situationen är förhållandevis komplex och att det inte finns någon egentlig enkel lösning som på förhand ger riskfri möjlighet att häva, ogiltigförklara eller "komma ur" avtalet. Det är också viktigt att ta hänsyn till inte bara det nyligen ingånga avtalet, utan även det befintliga - bindningstider som sägs upp i förtid kan till exempel resultera i höga brytkostnader.