Flest klagomål på Varningslistan under mars 2025

De företag som drog på sig flest klagomål under mars var ConnectD, KonVest och STATSSON. Här kan du läsa mer om företagen och hur du kan hantera detta om du är drabbad.
Nyhet 2025-04-11
Dela den här sidan

ConnectD

(It Partner i Väst AB)

ConnectD tar kontakt via telefon och vilseleder de drabbade att teckna oskäligt dyra mobilabonnemang genom att hävda att de ringer från ens befintliga operatör. Abonnemang som ofta inkluderar diverse extrakort och onödiga telefonväxlar. Förutom att fakturorna är oskäligt dyra upplever många av de som drabbats att de stressats till att skriva under, att det som avtalats över telefon inte stämmer med vad som senare framgår av avtalet samt att bindningstiden på 60 månader är betydligt längre än vad som avtalats.

KonVest

(KonVest)

KonVest skickar e-fakturor angående e-bok och annonsplats, trots att ingen beställning har skett. Längre ner på fakturan står det att det är ett erbjudande.

STATSSON

(Statsson AB)

STATSSON ringer och erbjuder certifikat som framställs som en engångskostnad på 100–195 kronor. Efter en tid får de som har betalt detta ännu en faktura för "Företagsrapport" eller "Branschrapport" som aldrig har efterfrågats, där kostnaden ligger på en betydligt högre summa.

När man granskar första orderbekräftelsen mer noggrant, står det i det finstilta att en betalning av första fakturan leder till ett godkänt avtal med STATSSON. Detta trots att man aldrig har haft för avsikt att beställa tjänsten.

STATSSON har kopplingar till andra publicerade företag på Varningslistan.

Känner du dig vilseledd?
Läs mer om hur du kan hantera det här! 

Har du blivit vilseledd att teckna telefonabonnemang?

Läs vår guide här

Hela Varningslistan hittar du här

Svensk Handel Varningslistan