Hoppa till innehåll

Om du har fått en faktura som är felaktig skall du i första hand kontakta företaget via mejl och bestrida kravet. Det är viktigt att du har ett datum för bestridandet. Skicka en kopia till oss på Svensk Handel. Behåll kopia för avsända mejl. Tänk på att inte underteckna något i något av de fall som listas nedan.

bluffaktura-hantera.png

Det finns olika typer av bluffakturor/vilseledande avtal och här nedan beskriver vi hur du ska hantera dessa. Vilken typ är det du har fått?

1. Erbjudande som utformats som en faktura

  • Om du inte är intresserad av erbjudandet, riv och släng det.

  • Skriv aldrig under utan att läsa ALL text även det finstilta och baksidan.

2. Faktura från företag som du har varit i kontakt med men som inte överensstämmer med avtalet 

  • I första hand ska du kontakta företaget och begära rättelse.

  • Be att företaget skickar kopia på avtalet/inspelningen. Saknas avtal som styrker kravet eller om det är omöjligt att komma i kontakt med företaget skriver du följande text rakt över underlaget:

    "Motsätter mig betalningsansvar eftersom fakturan inte stämmer med överenskommelsen, Svensk Handel informerade."

  • Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser, med kopia till varningslistan@svenskhandel.se. Om företaget därefter söker kontakt är det viktigt att reda ut förhållandet.

3. Faktura där du anser att säljaren vilselett dig på ett sätt som kan anses bedrägligt

  • I första hand ska du kontakta företaget och begära rättelse.

  • Be att företaget skickar kopia på avtalet/inspelningen. Saknas avtal som styrker kravet eller är det omöjligt att komma i kontakt med företaget skriver du följande rakt över underlaget: 

    "Motsätter mig betalningsansvar beroende på ett vilseledande som är att anse som bedrägeri, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras."

  • Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser, med kopia till varningslistan@svenskhandel.se. Du kan göra en polisanmälan här>

4. Felaktig faktura utan tidigare kontakt med företaget

  • Skriv följande rakt över underlaget:

    ”Motsätter oss betalningsansvar beroende på att vi inte beställt dessa varor/tjänster, Svensk Handel informerade. Polisanmälan kommer att göras.”

  • Skicka en kopia av underlaget till företaget på angivna adresser, helst mejladresser, med kopia till varningslistan@svenskhandel.seDu kan göra en polisanmälan här >

5. Falska fakturor från utländska företag

  • Om företaget som du fått en faktura eller ett erbjudande från är utländskt skriver du:

    "We reject this claim due to misleading information, the Swedish Trade Federation has been informed. A complaint will be filed with the police".

  • Även i detta fall är det viktigt att vi på Svensk Handel får en kopia på underlaget. Mejla oss på varningslistan@svenskhandel.se.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår personuppgiftspolicy.