Hoppa till innehåll

Vad är det som gör att vissa varumärken inte bara syns, utan verkligen känns? På D-Congress 2025 fick publiken svaret under samtalet om The power of cultural brand activation med bland andra André Engdahl Jofré från skivbolaget Year0001.

d-congress-talks-(1920-x-1080-px).png
Karin Winther, Strategy & Storytelling – Gen Z–Alpha, Video, AI | Consultant & Speaker

Under ett av de mest uppmärksammade passen på årets D-Congress intervjuade Karin Winther den kreativa ledaren André Engdahl Jofré – mannen bakom varumärkesidentiteten hos banbrytande artister som Yung Lean och Viagra Boys. Budskapet var glasklart: den som förstår kulturen, vinner publiken. 

– Det finns inget starkare än ett sant fan, konstaterade Jofré. 

Han menar att varumärken som på riktigt förankras i kulturella uttryck inte bara når fler – de blir relevanta på ett djupare plan. När kopplingen känns äkta, förvandlas kunder till fans. Fans som sprider budskapet vidare, inte för att de får betalt, utan för att de bryr sig. 

Nyckeln? Att bygga relationer som inte är transaktionella. De mest lyckade samarbetena bottnar i ömsesidig respekt och kreativ samsyn. Jofré lyfte Adidas Originals och H&M som exempel på modiga aktörer som vågat gå bortom traditionell marknadsföring. 

Det handlar inte om ROI i första hand. Det handlar om att "vibea", att dela en kreativ vision.
André Engdahl Jofré
Kreativ ledare

Samtidigt varnade han för det vanligaste misstaget: att behandla kultur som ett annonsutrymme. Att bara klistra in en influencer i en kampanj utan djupare koppling är en genväg som snabbt leder fel. 

– Kultur är en tvåvägskommunikation. Det räcker inte att dyka upp – du måste visa att du hör hemma där. 

Vill du höra hela samtalet där även Christian Appel, grundare av WorkShop The Retail Agency och styrelseordförande på Lager157 och Gavin Jewkes, Marketing Solutions Lead, Global Business Marketing, TikTok UK deltar. Avsnittet finns nu i podden D-Congress Talks. Avsnittet är på engelska. 

Och den 7 maj fortsätter samtalet – då gästar André Engdahl Jofré Svensk Handels exklusiva CxO Dinner tillsammans med musikern Per Nordmark för att utforska vad handeln kan lära av musikindustrin. 

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
stromstad-artikel.jpg

Gränshandeln är en livsnerv för Strömstad

NyhetGränshandeln är inte bara shopping – den är jobb, tillväxt och framtid för hela regionen.
eu-flagga-900.jpg

Sverige och Svensk Handel firar Europadagen

NyhetSvensk Handel firar ett decennium på plats i Bryssel.
johan-hetting_tillganglighet.png

Checklista: Så lever din verksamhet upp till kraven i nya Tillgänglighetslagen

NyhetFöljer er sajt det nya tillgänglighetsdirektivet – eller riskerar ni stora böter? Här är detaljerna som måste vara på plats 28 juni.
vinnare-ra-2024.png

Nu kan du nominera till Retail Awards 2025 – vem vill du hylla?

NyhetNu är nomineringen till Retail Awards 2025 öppen! Vilka företag och personer tycker du har gjort något extra för handeln det senaste året?
mq-ingvar-larsson.png

MQ Marqet: Självklart att satsa på second hand

NyhetVarför satsar MQ Marqet på second hand och hur arbetar man med det? Det får vi reda på i intervjun med vd Ingvar Larsson.
avtal-2025.png

Slutförhandlingar av flera kollektivavtal

NyhetAvtalsrörelsen 2025 fortsätter. Nu pågår slutförhandlingar av ett flertal av Svensk Handels kollektivavtal som löper ut den 30 april.
d-congress-talks-(1920-x-1080-px)-(1).png

Så leder Susanne Ehnbåge Lindex på en global, digital och hållbar tillväxtresa

NyhetNytt avsnitt i podden D-Congress Talks: Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, om digitalisering, hållbarhet och en offensiv global satsning.
istock-1187328432-(1).jpg

Oklarheter i Tillgänglighetslagen - viktigt att veta

NyhetDen nya Tillgänglighetslagen är snårig att förstå. Svensk Handel guidar dig.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.