Hoppa till innehåll

För den som på något sätt är verksam inom handel var Nordic Retail Summit 2022 på Stockholm Waterfront Conference Center ”the place to be” den 6 oktober. Här samlades ett stort antal representanter från handelns aktörer för att lyssna till en rad intressanta huvudtalare och inspirerande paneldiskussioner.

8383ad0e2b864dc399d4dfb09ed0e77a.jpg

Anders Borg inledde på temat "geopolitiska utmaningar på den internationella arenan". Han inledde med att beskriva omvärldsläget och vad vi kan förvänta oss i de tuffa tider som råder.

- Hushållens ekonomiska smäll kommer att bli än värre under vintern och handelns möjligheter att höja priserna för att kompensera för ökade kostnader har stängts, det tåget har lämnat stationen, sade Anders Borg.

Men givet energikris, inflation, ökade kostnader, räntor och minskad köpkraft påminde han om att Sverige står sig starkt, relativt sett.

Tips för att ta sig igenom stormen

En låg statsskuld, låg arbetslöshet, stark innovationskraft och svenska företag som återinvesterar pengarna i landet gör att det, trots de globala konsekvenserna på kort och lång sikt, finns goda förutsättningar att ta sig igenom stormen.

Hans medskick var att det som företag nu gäller att anpassa sig snabbt. För handeln summerade han framför allt några viktiga punkter att ta i beaktning:

  • Vårda kundrelationer och var lyhörd till kundens behov

  • Se över dina prisstrategier

  • Se över dina kostnader och inför anställningsstopp

  • Ha koll på kassaflöde och balansräkning

Paneldeltagarna bjöd också på en hel del optimism, innovation och nytänkande. Som exempel berättade Björn Lindblad, vd på Mio att företaget nu förbereder sig mentalt på att övervintra.

- Vi ska komma ur stormen med hissade segel och fånga köpkraften, sade Björn Lindblad.

Patagonia: "We´re in business to save our home planet"
3b90110a506541ee879370522508b1f6.jpg

Tom Vangeneugden från Patagonia fick kanske dagens mest förväntansfulla applåd när han klev upp på scenen. Med en spännande affärsmodell som går tvärtemot många andras inom retail klargjordes Patagonias paroll: ”We´re in business to save our home planet”.

I den efterföljande panelen efterlyste Emma Garrote Fredman, global hållbarhets- och produktionschef på Gina Tricot, tydliga spelregler från politiken.

- Vi efterfrågar ett tydligt regelverk från politiken där spelreglerna är lika för såväl svenska som internationella modeaktörer, så är det inte idag. 

I den efterföljande hållbarhetspanelen fanns även av IKEA, Lyko och Backing Minds. Samsynen var stor i att mer av samarbete och gemensamma branschstandarder för cirkulära affärsmodeller krävs.

Under dagen diskuterades också handelns roll i framtidens urbana och hållbara stad samt the Metaverse. Hur ser de nya affärsmodellerna ut i framtidens digitala samhälle.

Dagen följdes av Retail Awards där Svensk Handel korade branschens stjärnor i nio olika kategorier. 

presskontakt-3.jpg

Presskontakt

Är du journalist och vill komma i kontakt med Svensk Handel? Kontakta vår pressjour

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
eu-arba.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Arba Kokalari (M)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
_59a3839_sh_women-paytech-11april_webb.jpg

Självledarskap som tema fyllde andra träffen i Women in Paytech

NyhetEtt 50-tal personer i hubben kom till uppdukat bord med såväl frukost som inspiration och lärdomar att ta med sig hem.
eu-val-2024.png

Svensk Handels visioner inför EU-valet 2024

NyhetInför EU-valet 2024 presenterar Svensk Handel ett valmanifest med prioriterade frågor för handeln.
johan-pehrson.png

4 frågor om handel till Johan Pehrson

NyhetVi ställde fyra frågor till Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson som gästtalar vid Svensk Handels årsstämma.
karin-karlsbo-webb.jpg

Inför EU-valet: Tre frågor till Karin Karlsbro (L)

NyhetSvensk Handel tar tempen på partiernas toppkandidater inför EU-valet 9 juni. På vilket sätt vill de driva frågor som gynnar handeln?
pris-eller-hallbarhet-jacka.png

Vad prioriterar konsumenten? Hållbarhet, kvalitet eller pris?

NyhetNär det ekonomiska läget nu tycks ljusna något, prioriterar konsumenten hållbarhet högre. Men pris är fortfarande avgörande för många.
man-med-dator.jpg

Tillgänglighetsdirektivet – så anpassar du din verksamhet

NyhetDriver du ett företag inom EU med fler än tio anställda? Vi ger råd om hur du anpassar din verksamhet enligt tillgänglighetsdirektivet.
lek-med-hund-inomhus.jpg

Produktsäkerhetsansvar – så kommer du igång

NyhetHar du koll på ditt ansvar för produktsäkerhet? Svensk Handel guidar dig rätt.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.