Hoppa till innehåll

Driver du ett företag inom EU med fler än tio anställda? Innan den 28 juni 2025, behöver du anpassa din verksamhet efter tillgänglighetsdirektivet. Svensk Handel har satt samman en checklista med 5 konkreta punkter.

man-med-dator.jpg

Det europeiska tillgänglighetsdirektivet (EAA) trädde i kraft 2019 och syftar till att bygga bort digitala hinder som tidigare funnits för personer med funktionsnedsättning. Den 25 juni 2025 är det dags att säkerställa genomförandet i samtliga länder inom EU.

Inkluderingen ger ditt företag fördelar

135 miljoner människor i världen har någon form av funktionsnedsättning. Inkluderingen som sker genom direktivets krav att tillgänglighetsanpassa produkter och tjänster, gynnar företagen i form av en bredare målgrupp och kundbas. De standardiserade tillgänglighetslagarna över hela EU, underlättar också gränsöverskridande handel.

Vad och vilka omfattas?

En hel rad av produkter och tjänster kommer att påverkas av tillgänglighetsdirektivet inklusive datorer, webbshoppar, banktjänster och transporttjänster. För företag med digital närvaro gäller det därför att anpassa webbplatser och digitala plattformar enligt riktlinjerna, att utforma produkter med tillgänglighet i åtanke, utbilda personal och genomföra regelbundna revisioner. Om tillgänglighetskraven inte uppfylls i linje med direktivet riskerar företag böter.

Direktivet gäller alla företag i EU, med undantag för de som har färre än tio anställda.

Fem viktiga steg i förberedelserna:

  • Produkter måste utformas med tanke på tillgänglighet, exempelvis genom ljudstödjande transaktioner för synskadade.

  • Oavsett om det gäller banktjänster online eller transporttjänster måste dessa vara tillgängliga för alla. Detta inkluderar appar och andra digitala plattformar som används för att få åtkomst till företagets tjänster.

  • Personalen bör utbildas i bästa praxis för webbtillgänglighet, som också bör vara en integrerad del av företagskulturen.

  • Genomför regelbundna revisioner, kvartals- eller årsvis, för att säkerställa att ditt företag håller sig aktuellt med de senaste riktlinjerna och för kontinuerlig förbättring.

  • Periodiska granskningar kan komma att ske av tillsynsmyndigheten för att säkerställa att företaget uppfyller tillgänglighetskraven. I händelse av en granskning behöver företaget rapportera företagets åtgärder för tillgänglighet.

Läs mer om Tillgänglighetslagen

martina-elfgren1.jpg

Martina Elfgren

Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret

johan-hetting-webb.png

Johan Hetting

Näringspolitisk expert

Hej! Hitta rätt genom att söka och filtrera listan. Sortera som det passar!
Vald kategori
Valt ämne
Sortera efter
bildmontage-for-ukraina-(3).jpg

H&M driver åtta butiker i Ukraina – skapar hundratals jobb

NyhetTrots kriget i Ukraina är H&M fortsatt närvarande med 8 butiker i landet. Totalt sysselsätter H&M nära 400 medarbetare i Ukraina.
bildmontage-for-ukraina-(2).jpg

Kaffeimportör hjälper Ukraina dubbelt

NyhetThe March Initiative importerar och säljer kaffe som produceras i Ukraina till Sverige. Vinsten skänks tillbaka i form av sjukvårdsmaterial.
kontakta-oss-i-sommar-1719832256.png

Vi finns här för dig i sommar

NyhetHär når du oss hela sommaren.
lagbok-klubba.jpg

Flera viktiga segrar för tryggare handel – nya rutiner hos polisen ett av många framsteg

NyhetGenom påverkansarbete, samverkan och konkreta verktyg har flera viktiga steg tagits i rätt riktning den senaste tiden.
kriskommunikation-webbinarium-playknapp.png

Se Webbinariet om kommunikation under kris i efterhand

NyhetUnder våren har vi i samarbete med Ramboll erbjudit flera välbesökta webbinarier på temat Kommunikation under kris.
sofia-larsen-riksdagen.png

Svensk Handel mötte Riksdagens civilutskott

NyhetSvensk Handels vd Sofia Larsen framförde branschens krav direkt i riksdagens civilutskott, ett led i arbetet mot osund konkurrens.
ludvig-isacsson.png

Svensk Handel stärker arbetet mot oseriösa aktörer – ny rekrytering

NyhetSvensk Handel intensifierar arbetet med att förebygga och synliggöra bedrägerier inom handeln med rekryteringen av Ludvig Isacsson.
nrs-2025-keynote-talare.png

Årets keynote-talare på Nordic Retail Summit

NyhetÅrets keynote-talare är ledare som med olika perspektiv belyser årets tema: Handeln, staden och morgondagen.

Håll dig uppdaterad med Svensk Handels nyhetsbrev

Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer vi att behandla dina personuppgifter. Här kan du läsa mer om vår behandling och dina rättigheter.