Lagförslag från EU att hålla koll på - Right to repair och Substantiating Green Claims

Right to repair
Right to repair-förslaget syftar till att säkerställa att fler produkter repareras inom den lagstadgade tiden för reklamationsrätten, istället för att ge konsumenten en ny vara. Detta rör produkter som t.ex. dammsugare, eller snart, surfplattor och smartphones. Genom att stärka konsumentens rätt till reparation har EU-kommissionen som mål att också förlänga produkters livslängd.
Några punkter som sammanfattar lagförslaget
Generellt ser Svensk Handel positivt på lagförslaget som gör reparation till förstahandsvalet om kostnaden är lägre än omleverans. Det uppmuntrar också tillverkare att utveckla mer hållbara affärsmodeller. Även om förslaget främst innebär skyldigheter för tillverkare kan vi vänta oss att återförsäljare (handlare) behöver se över sina kundtjänstrutiner och leverantörsavtal för kunna hantera reklamationer enligt den nya lagen.
Substantiating Green Claims
Substantiating Green Claims syftar till att reglera miljömärkningar och miljöpåståenden genom gemensamma kriterier mot greenwashing, dvs. vilseledande miljöpåståenden. Något som skapar ojämna villkor på EU:s marknad, till nackdel för genuint hållbara företag.
I dagsläget finns cirka 230 olika märken på den europeiska marknaden och EU-kommissionen menar att detta leder till förvirring och misstro. I studie från 2020 framkom att 53,3 % av granskade miljöpåståenden i EU befanns vara vaga, vilseledande eller ogrundade. 40 % av dessa var ogrundade.
Mer om lagförslaget
- För att kontrollera spridningen av miljömärkningar kommer nya offentliga märkningssystem inte att tillåtas, såvida de inte utvecklas på EU-nivå. De nya reglerna för styrning av miljömärkningssystem ska säkerställa att de är solida, transparenta och tillförlitliga.
- Alla nya privata märkningssystem kommer att behöva visa högre miljöambition än befintliga och få ett förhandsgodkännande för att tillåtas.
- När företag väljer att göra ett "grönt påstående" om sina produkter eller tjänster, måste de respektera miniminormer för hur de underbygger dessa påståenden och hur de kommunicerar dem. Det införs tydliga kriterier för hur företag ska bevisa sina miljöpåståenden och märkningar.
- Innan företag kommunicerar "gröna påståenden" till konsumenter, måste sådana påståenden och etiketter verifieras av en oberoende och ackrediterad part och bevisas med vetenskapliga bevis.
- Förslaget riktar sig mot uttryckliga påståenden som görs på frivillig basis av företag gentemot konsumenter som avser miljöpåverkan, aspekter eller prestanda hos en produkt eller handlaren själv och som för närvarande inte omfattas av andra EU-regler.
Svensk Handel rekommenderar att företag redan nu börjar se över vilka rutiner som finns kopplat till miljöpåståenden. Har ni dessutom en egen hållbarhetsmärkning bör ni fundera över hur det nya förslaget kommer påverkar era investeringar eftersom det finns en risk att dessa framöver inte kommer vara tillåtna.
Svensk Handel bevakar ständigt handelns intressen på EU-nivå och uppdateringar utifrån lagförslagen kommer finnas tillgängliga för Svensk Handels medlemmar.
Har ni frågor om förslagen eller önskar ni vara med i en arbetsgrupp är ni välkomna att kontakta våra näringspolitiska experter.


























































