Det här gör Svensk Handel inom internationell handel och digitalisering

Globaliseringen och den digitala transformationen leder till genomgripande samhällsförändringar, möjligheter och utmaningar för svenska handelsföretag. Förändringen sker i hög takt och människor och företags sätt att agera, interagera och kommunicera har aldrig varit mer föränderliga. Inte minst inom internationell handel.
2025-07-21
Dela den här sidan

I det digitala skiftet är det avgörande att svenska handelsföretag har de rätta förutsättningarna för omställningen. Sänkta kostnader, enklare regelverk, rimliga löneökningar och mer kunskap är åtgärder som behövs för att svenska handelsföretag ska kunna konkurrera med omvärlden. Svensk Handel är handels röst i samhällsdebatten och påverkar beslutsfattare på hemmaplan och i EU.

Det här verkar Svensk Handel för

  • Enhetlighet- att samma regler gäller för alla medlemsstater i EU för att underlätta handel över gränserna och samtidigt skapa konkurrens på lika villkor.
  • Tydlighet- det ska vara lätt att göra rätt som företag och förstå vad som gäller.
  • Balans- en välfungerande marknad kräver att såväl konsumenters som handelsföretags intressen beaktas.
  • Teknikneutrala och framtidssäkrade regler – det ska finnas en långsiktighet i de regelverk som presenteras så att marknaden präglas av stabilitet och förutsägbarhet.
Kontakta våra experter
Martina Elfgren
Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret
Johan Hetting
Näringspolitisk expert
Magnus Nikkarinen
Näringspolitisk expert
Anna Svärd
Näringspolitisk expert
Mer om EU och internationell handel
96 träffar
Sök och filtrera
Innehållstyp
Ämne