
Tre viktiga åtgärder för korrekt prisinformation:
Enligt prisinformationslagen ska alla prissänkningar visa det lägsta priset produkten haft de senaste 30 dagarna.
Gör så här: Visa tidigare lägsta pris tydligt på varje nedsatt produkt.
För att undvika missförstånd och stärka kundernas förtroende bör prismärkningen vara enkel och transparent.
Gör så här: Använd tydliga fält för tidigare och rabatterat pris.
Det är viktigt att prisinformationen är aktuell i webbshoppar, och på både digitala och fysiska skyltar.
Gör så här: Gå igenom allt kampanjmaterial och skyltning inför rean för att försäkra dig om att informationen är korrekt.
Exklusiv vägledning för medlemmar
För dig som är medlem finns fullständig information och fler råd att ta del av när du är inloggad på vår webbplats. De tre åtgärderna här ovanför är bara ett smakprov ur Svensk Handels vägledning kring prisinformationslagen, särskilt framtagen för våra medlemmar inför stora reaperioder.
Konsumentverkets granskning
Konsumentverket har aviserat att de kommer att genomföra fortsatt granskning av handelns prismarknadsföring för att säkerställa att kravet på att ange tidigare lägsta pris uppfylls, i enlighet med 7 a § prisinformationslagen.
Reglerna för prissänkningar gäller reklammeddelanden från näringsidkare till konsument om att priset för en eller flera varor har sänkts. Reglerna omfattar all form av prissänkning, i alla distributionskanaler. Både fysiska butiker och e-handel.
Ladda ner
Konsumentverket: Information om kommande granskning


Har du frågor med juridiska aspekter eller om ditt eget hyreskontrakt? Kontakta våra affärsjurister








































































































































































































