En ny guide till Prisinformationslagen
Sedan reglerna om tidigare lägsta pris infördes har många handelsföretag ställts inför svåra tolkningsfrågor. När måste tidigare lägsta pris anges? Vad räknas egentligen som en prissänkning? Gäller reglerna i all marknadsföring, även digital? Och hur ska priser presenteras för att vara både tydliga och lagenliga?
Svaren är sällan enkla. Regelverket bygger på EU-rätt, svenska förarbeten och löpande tolkningar från Konsumentverket som dessutom har förändrats över tid. För den som ansvarar för prissättning, kampanjer eller marknadsföring är det avgörande att ha rätt kunskap.
En praktisk guide framtagen för handelns verklighet
Svensk Handels guide till 7 a § prisinformationslagen ger en strukturerad och pedagogisk genomgång av regelverket, med fokus på praktisk tillämpning. Guiden förklarar inte bara vad lagen säger, utan också hur den bör tolkas i olika situationer, från reor och kampanjer till kundklubbserbjudanden och e-handel.
- Här får du bland annat vägledning kring:
- När regeln om tidigare lägsta pris blir tillämplig
- Hur priser ska visas och presenteras korrekt
- Vanliga fallgropar i kampanj- och prismarknadsföring
- Undantag, gränsdragningar och områden där rättsläget är oklart
Guiden är framtagen av Svensk Handel i samarbete med Svensk Handel Juridik och är uppdaterad med den senaste utvecklingen, inklusive nya ställningstaganden och tillsynserfarenheter
Ett tydligt medlemsvärde
Att följa prisinformationslagen är inte bara en juridisk skyldighet, det är också en fråga om förtroende gentemot kunderna. Med rätt kunskap minskar risken för misstag, kostsamma ingripanden och negativ publicitet.
Guiden är exklusiv för Svensk Handels medlemmar och är ett tydligt exempel på den konkreta nytta medlemskapet ger: kvalificerat stöd i komplex lagstiftning, anpassat för handelns vardag.
Rätt prisinformation är inte självklar. Med rätt stöd blir den hanterbar.
Tre viktiga åtgärder för korrekt prisinformation:
Enligt prisinformationslagen ska alla prissänkningar visa det lägsta priset produkten haft de senaste 30 dagarna.
Gör så här: Visa tidigare lägsta pris tydligt på varje nedsatt produkt.
För att undvika missförstånd och stärka kundernas förtroende bör prismärkningen vara enkel och transparent.
Gör så här: Använd tydliga fält för tidigare och rabatterat pris.
Det är viktigt att prisinformationen är aktuell i webbshoppar, och på både digitala och fysiska skyltar.
Gör så här: Gå igenom allt kampanjmaterial och skyltning inför rean för att försäkra dig om att informationen är korrekt.
Reglerna för prissänkningar gäller reklammeddelanden från näringsidkare till konsument om att priset för en eller flera varor har sänkts. Reglerna omfattar all form av prissänkning, i alla distributionskanaler. Både fysiska butiker och e-handel.
Exklusiv guide för medlemmar
För dig som är medlem finns fullständig information och fler råd att ta del av när du är inloggad på vår webbplats. De tre åtgärderna här ovanför är bara ett smakprov ur Svensk Handels vägledning kring prisinformationslagen, särskilt framtagen för våra medlemmar inför stora reaperioder.
För medlemmar - ladda ner
Svensk Handels guide om prisinformationslagen - december 2025.pdf
Har du frågor med juridiska aspekter eller om ditt eget hyreskontrakt? Kontakta våra affärsjurister





