Systematiskt arbetsmiljöarbete

Reglerna om systematiskt arbetsmiljöarbete gäller alla arbetsgivare oavsett typ av verksamhet. Med systematiskt arbetsmiljöarbete, ofta förkortat SAM, menas ditt arbete med att organisera, genomföra och följa upp arbetsmiljöarbetet. Målet med det systematiska arbetsmiljöarbetet är att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet och att skapa en tillfredsställande arbetsmiljö. Observera att som anställd i detta sammanhang räknas arbetstagare som är anställd hos en arbetsgivare och normalt även chefer och arbetsledare, inhyrd personal, elever och praktikanter m.m.
Bara för medlemmar
För att få tillgång till Arbetsgivarguiden behöver du vara medlem och logga in. Som medlem får du:
  • Stöd i arbetsgivarfrågor av våra experter
  • Tillgång till praktiska verktyg och steg-för-steg-guider
  • Branschanpassade kollektivavtal som underlättar för dig
  • Nyhetsbrevet Arbetsgivarnytt med senaste nytt inom arbetsrätt
Senast uppdaterad 2025-10-02